40 fölött a sport türelemre tanít

Dr. Erdélyi Gábor sportorvos amellett, hogy receptre írná fel a mozgást 40 felett is, a fokozatosságra és szakember bevonására teszi a hangsúlyt.

“A fokozatosság nagyon fontos, nem szabad elsőre nagy traumának kitenni a testünket, mert az a várttal ellentétes hatást vált ki. Ha valaki rendszeres gyakorlás nélkül hirtelen maratonfutónak képzeli magát, arra keserű tapasztalatok várnak” - mondta, ortopéd baleseti sebész főorvos.

Az életkori és fizikális korlátainkat figyelembe véve bármely sportmozgást elkezdhetjük. A rendszeres sportolást érdemes először kontroll alatt kezdeni és csak fokozatosan átváltani az egyéni sportolásra.

Különösen igaz ez akkor, ha valaki Ismeretlen mozgásformát választ. Ilyenkor elsődleges fontossággal bír, hogy lépésről lépésre haladjon az ember, hiszen olyan izomcsoportokat mozgat meg, amiket korábban kevésbé terhelt.”

"A fokozatosság nagyon fontos. Ha lépésről lépésre növeljük a teljesítményünket, számos sérülést elkerülhetünk.  Az életkorunknak és a kondíciónknak megfelelő célokat állítsunk magunk elé” - mondta Erdélyi doktor.

“A szövetek öregszenek, ezzel nincs mit tenni. Egy idő után veszítenek rugalmasságukból, nem annyira ellánállóak már a traumákkal szemben, és ez független attól, hogy érzi magát fizikailag az ember. És itt nem csak a sérülések utáni regenerációról van szó, hanem a mikrotraumákkal szembeni ellenállásról is.”

“Ha semmiféle sportos előélete nem volt, akkor azt javaslom, bármilyen sportágba vág is bele az illető, mindenképpen kérje szakember segítségét az első lépésekhez” - tette hozzá Erdélyi, aki a kézilabda-válogatott vezető orvosaként pontosan tudja, milyen csúnya sérülések származhatnak abból, ha valaki csak úgy belevág egy új mozgásformába.

"Egyébként az, hogy ki milyen formáját választja a rendszeres testmozgásnak, szinte mindegy is. Ha először kontroll alatt csinálja, és csak fokozatosan vált át az egyéni sportolásra, akkor bármilyen mozgásforma jótékony hatással lesz. Az én betegkörömben is vannak egészen meglepő választások. Azt például nem sokan várnák, hogy valaki 40 éves kor fölött valamilyen küzdősportba vágjon bele, pedig van rá példa” - mondta vidáman a sportsérülések szaktekintélye.

Az Egyesül Királyság első 70 feletti egy danos karatemestere

“De a mozgás mindenkinek jót tesz: a szív és az érrendszer különösen hálás, ha jó irányba megtornásztatják, de még az anyagcsere-gondokkal küzdők számára is hasznos lehet, ha állandó testmozgást végeznek. Tulajdonképpen mindenkinek fel kellene írni receptre a mozgást, hacsak nincs valamilyen ellenjavallat” - mondta Erdélyi doktor.

“Aki sportolni kezd, annak fel kell tudnia mérni, milyen kondicionális állapotban van, hiszen az életmódváltás beszedheti a sarcát - ez a fajta változás - kiderült, hogy pontosan ugyanúgy lehet sportolni 40 fölött - nem azzal tesszük tönkre, hogy mozgunk, életminőség javítása a mozgás.

“Az utóbbi években megfigyelhető, hogy ahogy egyre nő a választható hobbisportok száma, úgy javul a sportolási kedve is. Korábban 40 felett szinte csak olyanok sportoltak, akik korábban élsportolók voltak, most pedig az úszástól a kocogáson át a kerékpározásig terjed a spektrum az idősebbek körében.”

“Fontos, hogy azok se érezzék úgy, hogy búcsút kell inteniük a mozgásnak, akik esetleg ízületi gondokkal küzdenek. Számukra inkább az úgynevezett békés mozgásformákat szoktuk javasolni, úgy is, mint a rendszeres séta, kerékpár, úszás, esetleg a nordic walking, ami mostanában egyre divatosabb az idősebbek körében.”

“Nagyon fontos, hogy hagyjunk megfelelő időt a regenerálódásra, mert idősebb korban ennek a várható ideje is megnő. Ez is a szövetek rugalmasságával magyarázható, ezért kell sokkal jobban odafigyelni rá, mint fiatalabb korban” - tette hozzá Erdélyi. “Minél idősebb valaki, annál türelmesebbnek kell lennie az előrehaladásban, és annál nagyobb szerepe van a regenerációs időnek, amit muszáj betartani. A só-, illetve vízháztartás fontosságát annál inkább figyelembe kell venni, minél idősebb az ember.

Kapcsolódó cikkek