6 tipp, hogy porcaink valóban egészségesek legyenek

Amíg fiatal korban könnyedén és gond nélkül megy a mozgás, nem igazán aggódunk porcaink egészségéért. A kor előrehaladtával azonban már nehezebben mozgunk. Lássuk, mit tehetünk, hogy a lehető leghosszabb ideig megőrizzük porcaink egészségét, a tavaszi kirándulóidő közeledtével.

Mivel támogathatjuk porcainkat?

A porc egy nagy teherbírású, rugalmas szövet, melyre a mindennapjainkban legalább annyira támaszkodunk, mint csontozatunkra. A porcokat főleg kollagén rostok és proteoglikánok építik fel. Ezek a fehérjék abban különlegesek, hogy olyan szénhidrátok kapcsolódnak hozzájuk, amelyek esszenciális komponensei a glükozamin és a kondroitin-szulfát. Helyes életmóddal és táplálkozással segíthetünk porcainknak, hogy tovább egészségesek maradjanak. Cikkünkben 6 tippet adunk, amivel kedvezhetünk porcainknak.

Mozgás

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a rendszeres mozgással nagyon sokat tudunk tenni, nem csak porcaink, csontjaink épségéért, de egészségünk általános megerősítéséért is. A rendszeres, életkornak megfelelő testmozgás, nem csak kellemes, de hasznos is tud lenni. 
A kerékpározás, úszás, túrázás, nordic walking mind olyan mozgásforma, melyek nem okoznak túlterhelést, de edzésben tartják ízületeinket.

Megfelelő testsúly

A kiegyensúlyozott táplálkozás egyik legfontosabb sarokköve egészségünk megőrzésének. Ha nem küzdünk túlsúllyal, ami terhelné ízületeinket, akkor idősebb korban is tovább számíthatunk porcaink jó szolgálatára. A nem megfelelő testsúly extra terhet ró ízületeinkre, így azok gyorsabban veszíthetnek rugalmasságukból. Ízületeink egészsége érdekében fogyasszunk minél több növényi eredetű élelmiszert: salátát, zöldségeket, gyümölcsöket.

Kerüljük a túlterhelést

Porcainknak az sem tesz jót, ha túlterheljük őket, például túlzásba vitt sportolás, vagy munkahelyi elfoglaltságok miatt, például nehéz fizikai munkát végzőknél. Kerüljük a folyamatos térdelést, térdhajlítást, vagy guggolást, hogy tehermentesítsük a térdízületeket.

Hidratálás

Ahhoz, hogy az egymással érintkező porcfelszínek súrlódás és kopás nélkül tudjanak egymáson elmozdulni, egymással érintkezni, szükség van a köztük lévő, kocsonyás állagú ízületi folyadékra. Ennek folyamatos újratermelődése pedig a megfelelő folyadékfogyasztással biztosított. A felnőttek napi vízszükséglete 2-2,5 liter körül van. Ennek nagyjából 20-30%-át fedezzük az elfogyasztott ételeinkkel. Ide beleszámítanak a zöldségek, gyümölcsök és a levesek is természetesen.

Táplálkozzunk ásványi anyagokban gazdagon

Nem szabad megfeledkeznünk az ásványi anyagokban gazdag élelmiszerekről se. 
A porcok, csontjaink és fogazatunk egészségéért válasszunk C-vitaminban, magnéziumban, kalciumban és foszforban gazdag alapanyagokat ételeink elkészítésekor. Fogyasszunk heti rendszerességgel hüvelyeseket, olajos magvakat, zöld színű zöldségeket, teljes kiőrlésű gabonából készült ételeket, tejtermékeket, tojást.

Vitaminok

A C-vitamin hozzájárul a porcok megfelelő működéséhez a megfelelő kollagén képződés támogatásán keresztül. Figyeljünk arra, hogy, naponta vigyünk be megfelelő mennyiséget étkezéssel, vagy, ha ezt nem tudjuk biztosítani kiegyensúlyozott étrenddel, akkor kereshetünk különböző, C-vitamin tartalmú étrend-kiegészítőket.

Az ízületek és porcok gyengülését gyakran az időskor kötelező érvényű sajátosságának gondoljuk, pedig már fiatalabb korban érdemes megfelelően kialakított életmóddal megelőzni ezt. Az egészségtudatos táplálkozás, sport pedig nem csak ízületeinkre lesz jó hatással: a csontok, az izomzat és az ízületi szalagok is profitálnak mindebből, megőrizve mozgásunk fittségét. Ha bizonyos ásványi anyagokat, vagy vitaminokat táplálkozással nem tudunk elegendő mennyiségben magunkhoz venni, érdemes lehet bizonyos készítményekkel kiegészíteni étrendünket.

Kapcsolódó cikkek

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Értesüljön a legfrissebb tartalmakról!

Az alábbi mezők kitöltése kötelező.

A Béres Gyógyszergyár Zrt. az űrlapon megadott információkat használja fel, hogy kapcsolatba lépjen Önnel. Kérjük, ossza meg velünk, hogy milyen módon szeretne hallani felőlünk:

×