A paradicsom három élete

Érdekesség, hogy a paradicsom a burgonyafélék családjába tartozik, és Dél- Amerikában őshonos. Általában zöldségként fogyasztjuk, de egyes fajtáji kifejezetten édesek, nem is csoda ha Bálint gazda így fogalmaz vele kapcsolatban:

„én szívesebben iszom a paradicsom levét, mint az ananászét. És örömmel nyelek le nyáron egy szem friss paradicsomot szomjam enyhítésére.”

 

Az alábbiakban megtudhatja, milyen tulajdonságai vannak ennek a nagyszerű növénynek egyes formáiban: nyersen, sütve, főzve.

Nyers állapot

Fél kg paradicsom mindössze 115 kilokalóriát tartalmaz.
A paradicsom gazdag C- és B1-vitaminban, valamint remek forrása olyan karotinoknak is, mint a béta-karotin és likopin. A béta-karotint a szervezetünk A-vitaminná alakít át, ami segíti az immunrendszer normál működését és hozzájárul a megfelelő látás fenntartásához.
Ásványi anyagok közül a kálium, míg nyomelemek közül a vas és cink található meg benne legnagyobb mennyiségben. A kálium segít fenntarthatni a normál idegrendszeri és izomműködést valamint a normál vérnyomást. A vas többek között részt vesz a normál energiatermelő anyagcsere-folyamatokban és hozzájárul az immunrendszer normál működéséhez. A cink jó tulajdonságai közé tartozik, hogy hozzájárul a normál csontozat és a normál látás fenntartásához is. 
De mi történik akkor, ha a paradicsomot megfőzzük vagy megsütjük

Sütve, főzve

Sütés és főzés hatására csökken a paradicsom vitamin és karotin tartalma, azonban a hőkezelés hatására a likopin molekulák könnyebben hasznosuló formává alakulnak át. A béta-karotin és a likopin is könnyebben felszívódik, a sütéskor, főzéskor használt olaj hatására. Ez igaz nyers paradicsom esetén is, így az olajos salátaöntet nagyszerű választás. A hőkezelés hatására roncsolódnak a növényi sejtfalak, így ez hozzájárul a tápanyagok hatékonyabb felszívódásához. A sütés az ásványi anyag- és nyomelem tartalmát érdemben nem befolyásolja. Viszont ha meghámozzuk a paradicsomot, azzal csökkentjük ezeknek az értékes tápanyagoknak a mennyiségét.


Sütés: egy nagy tepsibe kettévágott koktélparadicsomokat tesztek, amelyet olívaolajjal meglocsoltok, sóztok, frissen őrölt borssal megszórjátok, 4 gerezd fokhagyma mehet mellé. (160 oC, 30-40 perc). Miután megsült, bazsalikomleveleket szórtok rá.


Főzés: egy közepes fej hagymát olívaolajon megdinszteltek, az utolsó 10 mp-nél 2 gerezd aprított fokhagymát adtok hozzá. Jöhet bele a felaprított paradicsom, amire só és frissen őrölt bors kerül. 15-20 percig főzitek közepes lángon, az utolsó 2-3 percnél mehet bele aprított bazsalikom levél.

 

Források:

Paradicsom tápanyag-összetétele: Dr. Rodler Imre: Új tápanyagtáblázat, 2005, Medicina Könyvkiadó Rt.
Konyhatechnológiák hatása a tápanyag-összetételre:
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10408690091189275
https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/article/lycopene-from-heatinduced-cisisomerrich-tomato-sauce-is-more-bioavailable-than-from-alltransrich-tomato-sauce-in-human-subjects/664293DE2AF3B075E56BE1BFB003D603
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/jsfa.2824
http://apjcn.nhri.org.tw/server/APJCN/14/2/131.pdf
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1527716

Kapcsolódó cikkek

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Értesüljön a legfrissebb tartalmakról!

Az alábbi mezők kitöltése kötelező.

A Béres Gyógyszergyár Zrt. az űrlapon megadott információkat használja fel, hogy kapcsolatba lépjen Önnel. Kérjük, ossza meg velünk, hogy milyen módon szeretne hallani felőlünk:

×