A paradicsom három élete

Érdekesség, hogy a paradicsom botanikailag gyümölcs, amellyel kapcsolatban Bálint gazda így fogalmaz:

„én szívesebben iszom a paradicsom levét, mint az ananászét. És örömmel nyelek le nyáron egy szem friss paradicsomot szomjam enyhítésére.”

 

Az alábbiakban megtudhatja, milyen képességei vannak ennek a nagyszerű növénynek egyes halmazállapotaiban: nyersen, sütve, főzve. 

Nyers állapot

Fél kg paradicsom mindössze 90 kalóriát tartalmaz.

A paradicsom gazdag C- és K-vitaminban, béta-karotinban, amit a szervezetünk A-vitaminná alakít át. Az A-vitamin segíti az immunrendszer normál működését és hozzájárul a megfelelő látás fenntartásához.

A paradicsom remek forrása a likopin nevű karotinnak is. Egyre több tudományos eredmény szól amellett, hogy a likopinnak vannak pozitív egészségügyi hatásai.

Ásványi anyagok és nyomelemek közül a kálium és mangán található meg benne legnagyobb mennyiségben. A kálium segít fenntarthatni a normál idegrendszeri és izomműködést valamint a normál vérnyomást. A mangán többek között hozzájárul a normál csontozathoz, valamint a sejtek oxidatív stresszel szembeni védelméhez.

De mi történik akkor, ha a paradicsomot megfőzzük vagy megsütjük?

Sütve, főzve

Sütés és főzés hatására csökken a paradicsom vitamin és karotin tartalma, azonban a hőkezelés hatására a likopin molekulák könnyebben hasznosuló formává alakulnak át. A béta-karotin és a likopin is könnyebben felszívódik, a sütéskor, főzéskor használt olaj hatására. Ez igaz nyers paradicsom esetén is, így az olajos salátaöntet nagyszerű választás. A hőkezelés hatására roncsolódnak a növényi sejtfalak, így ez hozzájárul a tápanyagok hatékonyabb felszívódásához.  A sütés az ásványi anyag- és nyomelem tartalmát érdemben nem befolyásolja. Viszont ha meghámozzuk a paradicsomot, azzal csökkentjük ezeknek az értékes tápanyagoknak a mennyiségét.

Sütés: egy nagy tepsiben kettévágott koktélparadicsomok vannak, amelyet olívaolajjal meglocsolnak, sóznak, frissen őrölt borssal megszórják, 4 gerezd fokhagyma mehet mellé. (160 oC, 30-40 perc). Miután megsült, bazsalikomleveleket szórnak rá.

Főzés: egy közepes fej hagymát olívaolajon megdinszteltek, az utolsó 10 mp-nél 2 gerezd aprított fokhagymát adtok hozzá. Jöhet bele a felaprított paradicsom, amire só és frissen őrölt bors kerül. 15-20 percig főzitek közepes lángon, az utolsó 2-3 percnél mehet bele aprított bazsalikom levél.

 

Források:

Paradicsom beltartalmi adatok - USDA adatbázis: https://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/11529?fgcd=&manu=&format=&count=&max=25&offset=&sort=default&order=asc&qlookup=tomato+red+raw&ds=&qt=&qp=&qa=&qn=&q=&ing=

Kálium: https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/1469

Mangán: https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/1217

Konyhatechnológiák hatása a beltartalomra:

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10408690091189275

https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/article/lycopene-from-heatinduced-cisisomerrich-tomato-sauce-is-more-bioavailable-than-from-alltransrich-tomato-sauce-in-human-subjects/664293DE2AF3B075E56BE1BFB003D603

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/jsfa.2824

http://apjcn.nhri.org.tw/server/APJCN/14/2/131.pdf

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15277161

 

 

Kapcsolódó cikkek

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Értesüljön a legfrissebb tartalmakról!

Az alábbi mezők kitöltése kötelező.

A Béres Gyógyszergyár Zrt. az űrlapon megadott információkat használja fel, hogy kapcsolatba lépjen Önnel. Kérjük, ossza meg velünk, hogy milyen módon szeretne hallani felőlünk:

×