A testmozgás egész évben fontos, válasszunk kedvünkre téli sportot!

A sportolás fontossága nem csak a tavasztól őszig tartó időszakra vonatkozik. Lényeges, hogy télen se hanyagoljuk a testmozgást, hiszen ilyenkor is szükség van az izomzatunk edzésben tartására, lehetőleg a friss levegőn. Számos téli sport közül választhatunk, mindenki habitusának és lehetőségeinek megfelelően.

Ha tél, akkor síelés!

Ha téli sportolásról van szó, akkor mindenkinek elsőre a síelés ugrik be, nem véletlenül: ez a legnépszerűbb sport, ami a havas időszakhoz kötődik. Sokan várják már az iskolai síszünetet, hogy az egész család egy kirándulással egybekötött hetet tölthessen el együtt a szomszédos országok valamelyik síparadicsomában. Itthon is van persze lehetőség síelni: A Bakonyban (http://siarena.hu/) és a Mátrában (https://www.sipark.hu/fooldal) például hószegény időszakban hóágyúkkal biztosítják a megfelelő terepet a síeléshez, snowboardozáshoz. A síelés népszerűségét mi sem bizonyítja jobban, hogy a közel 90 éves Clint Eastwood nemrégiben együtt siklott a 72 éves Arnold Schwarzeneggerrel. 

Ha rutinos síelők vagyunk, akkor is érdemes már az elindulás előtti hetekben elkezdeni a fizikai felkészülést, az izomzat átmozgatását, az ízületek bejáratását.

Amire mindenképpen figyeljünk

Bemelegítés: Lényeges, hogy a far- és a lábizomzat megfelelő állapotban legyen, így síelés közben könnyebben tehermentesíthető a térd. A térd ugyanis, nem megfelelő izomzattal, veszélynek van kitéve síelés közben. Közvetlenül lesiklás előtt is melegítsük be az ízületeket: térd, boka, derék, nyak. Végezzünk térdkörzéseket, törzshajlításokat, guggolást és lábemelést. 
Megfelelő ruházat és felszerelés: A felkészülés elengedhetetlen része. 
A sípályán mindenképpen rétegesen öltözzünk fel, de ne halmozzunk magunkra vastag pulóvereket. 
A könnyebb mozgás érdekében egy aláöltöző, egy polár felső, és a sídzseki általában elegendő lehet felsőruházatként. Ha pedig már megvan a megfelelő ruházat, a pontosan beállított síléc és bakancs, válasszunk bukósisakot és UV-szűrős napszemüveget, vagy síszemüveget a megfelelő védelem érdekében.

A kezdők, vagy újrakezdők elindulás előtt mindenképpen tájékozódjanak, hogy az adott síparadicsomban van-e lehetőség síoktatásra. A legtöbb helyen erre van lehetőség, természetesen nem csak gyerekeknek, de a felnőttek számára is létezik kezdőoktatás. Egyéni síoktatáson lehetőség van professzionális segítséggel elsajátítani a sport alapjait. Fontos, hogy kövessük az oktató utasításait, hiszen a síelés és a többi téli sport is balesetveszéllyel járhat az elesések miatt, ami idősebb korban nehezebb és hosszadalmasabb felépülést is jelent.
A Bakonyban található eplényi sípályán lehetőség van szenior síoktatásra is.

A korcsolyázás kortalan téli sport

Hiszen aki egyszer már gyerekkorában megtanult korizni, sohasem fog elfelejteni siklani a jégen, ez pontosan olyan, mint a kerékpározás. Ráadásul a tél beköszöntével számtalan műjégpálya áll rendelkezésre, ahová akár egyedül, akár barátokkal elmehetünk, hogy jól kimozgassuk az otthon melegében kicsit betokosodott ízületeinket, izmainkat. Ha pedig tartósan 0 fok alatt van a hőmérséklet, irány a természetes jég! A Balaton, a Velencei-tó, a Tisza-tó - megfelelő jégvastagság mellett - felejthetetlen élményt nyújt a korcsolyázni vágyóknak.

Szánkózik az egész család!

A téli sportok egyik legkedveltebb műfaja kétségkívül a szánkózás. Életkortól függetlenül jól szórakozhatunk, miközben mozgunk is. 
Nem kell hozzá sokat utazni sem: ha leesett a hó, elegendő megkeresni a legközelebbi domboldalt és már csúszhatunk is. Ráadásul a szánkózás igazi családi téli sport: a szülők, nagyszülők, gyerekek együtt élvezhetik e téli szórakozás előnyeit. 
Felnőttként kellemes, nosztalgikus érzéssel tölthet el bárkit ennek a sportnak a felemlegetése, hiszen gyerekkorunkat juttathatja eszünkbe. 
Mindezzel együtt a szánkózás sem teljesen veszélytelen szabadidős tevékenység. Ügyeljünk a lábakra, a térdekre a szánkó irányításánál, illetve fékezéskor. Nagy esések, vagy inkább borulások itt is előfordulhatnak. 
Ha valaki nem elégedne meg a közeli domboldal adta szánkózási lehetőségekkel, a hazai hegyekben profi körülmények között szánkózhat: Dobogókőn, Mátraszentistvánon, Bánkúton, Szilvásváradon, Zebegényben, Döbröntén, Kőszegen pedig a Szabó-hegyen találhatunk szánkózáshoz elkülönített pályákat. 

Kapcsolódó cikkek

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Értesüljön a legfrissebb tartalmakról!

Az alábbi mezők kitöltése kötelező.

A Béres Gyógyszergyár Zrt. az űrlapon megadott információkat használja fel, hogy kapcsolatba lépjen Önnel. Kérjük, ossza meg velünk, hogy milyen módon szeretne hallani felőlünk:

×