Az újévi fogadalmak sikerének titka

Az új év, az új kezdet sok esetben nagyszabású elhatározásokra sarkallhat minket. És bár a változtatás igénye nagyon fontos és hasznos, az újévi fogadalmak sajnos több mint felét nem tartjuk be.  Mik a leggyakoribb buktatók és mit tehetsz a sikeres változtatás érdekében? 

Pukkan a pezsgő, a mutató éjfélt üt, mágikus pillanat, jó alkalom a lezárásra, hogy elengedjük azokat a dolgokat, amik már nem építenek minket és újakat emeljünk be az életünkbe. De az, hogy a fogadalmakat mennyiben tudjuk megvalósítani, nagyban függ attól, hogyan tervezzük meg a váltást.

Sokat akar a szarka?

Előfordulhat, hogy az életünk több területén szeretnénk változásokat elérni. A legnépszerűbb újévi fogadalmak között az egészségesebb étkezés, rendszeresebb testmozgás és a nagyobb pénzügyi tudatosság szokott állni. Sajnos nem jó út, ha rögtön túl sok magunkkal szemben támasztott elvárással kezdjük el az új évet, mert a kudarc ebben az esetben szinte borítékolható. Főleg akkor igaz ez, ha fogadalmaink fókuszában életmódbeli változtatások állnak.
Az alábbiakban igyekszünk néhány hasznos tanáccsal szolgálni annak érdekében, hogy a fogadalmak ne kudarcot, sokkal inkább magabiztos sikereket hozzanak.

A sikeres fogadalmak titka

Ha például mindig társas helyzetekben gyújtunk rá, akkor ne ezeket a helyzeteket kerüljük, hanem arra próbáljunk megoldást találni, hogyan ne kapcsoljuk össze a két tevékenységet. Illetve a fogadalom, vagy változtatási szándék kitűzésénél az is fontos, hogy a saját igényeinkre figyeljünk és ne arra, amit a környezetünk mond, vagy sugall. Olyan célt tűzzünk ki, amire valóban vágyunk és látjuk, milyen előnyökkel fog járni az elérése, ugyanis, ha a külső elvárásoknak próbálunk megfelelni, még kisebb az esélye, hogy sikerülj betartani az elhatározásunkat. 

Az is fontos, hogy pontosan fogalmazzunk.

Ha például életmódváltást tervezünk, nézzük meg, hol érzünk problémás pontokat az életvitelünkben és listázzuk ki azokat a dolgokat, amiken valóban szeretnénk változtatni. Például: korábban fekszünk le este, rendszeresen eljárunk a szűrővizsgálatokra, többet relaxálunk, hogy csökkentsük a stresszt, kevesebbet használjuk a digitális technikai eszközöket, többet sétálunk hazafelé buszozás helyett és lift helyett a lépcsőt választjuk. 
 
Ahhoz, hogy sikeres lehessen az elhatározás, érdemes átgondolni a következő dolgokat:

  • Egyszerre csak egy célra koncentráljunk! Ha több mindent is megfogadtunk, ne egyszerre kezdjük el a megvalósításukat, hanem fokozatosan.
  • Készüljünk tervvel és tájékozódjunk! Ha a cigarettáról szeretnénk leszokni, akkor gondoljuk végig, milyen módszereket próbáltunk eddig, melyik miért nem vált be, hol lenne szükség változtatásra. Olvassunk utána, mely módszerek jöhetnek még számításba.
  • Nem baj, ha nem rögtön január elsején kezdjük el a változtatást, de jelöljünk ki egy dátumot, amikortól valóban megpróbáljuk bevezetni a változásokat.
  • Legyenek reális céljaink! Hiába lenne jó összesen 15 kilótól megszabadulni, ha azt a testünknek is egészséges eszközökkel szeretnénk elérni, akkor ez március elsejéig valószínűleg nem fog sikerülni. Olvassunk utána, számoljuk ki a fogyás megfelelő ütemét, és tűzzünk ki magunknak reális célokat.
  • Fontos a fokozatosság! Ha eddig az volt az összes sporttevékenységünk, hogy reggel ébredés után elvégeztünk egy felülést, akkor ne a legdurvább típusú edzéssel kezdjünk az év elején, lehetőleg hetente háromszor, mert így hamar elmehet a kedvünk az egésztől.  Érdemes több módszert, edzéstípust is kipróbálni, mielőtt egy mellett elköteleznénk magunkat. 
  • Ha több dolgon is szeretnénk változtatni, készítsünk ütemtervet, hogy melyik változtatást mikor iktatjuk be az életünkbe. Ha az új szokásokat egyesével illesztjük be a mindennapjainkba, nagyobb az esélye, hogy sikerrel járunk.  
  • Keressük azok társaságát, akik épp hasonló cipőben járnak. Sokkal könnyebb lehet egy változtatást véghez vinni, ha van egy társunk, akivel motiválhatjuk egymást. Így nem érezzük egyedül magunkat és van, akivel meg lehet beszélni a felmerülő érzéseket, problémákat.
  • Írjuk le a tapasztalatainkat! Sok területen segíthet, ha naplót vezetünk a változtatásokról. Önbizalmat adhat visszaolvasni, honnan indultunk és meddig jutottunk.
  • Legyenek részcéljaink is és jutalmazzuk meg magunkat ezek elérésekor! Ha például az év végére kitűzött fogyási célunk még hónapokra van, de a napi tudatos döntésekkel jól haladunk az elkezdett úton, ünnepeljük meg a kis sikereket is – de természetesen nem egy cukros fánkkal. Az apróbb sikerek növelik az önbizalmunkat és hozzásegítenek a következő lépések eléréséhez.


 

Kapcsolódó cikkek

×