D-vitamin, az immunrendszerünk támogatója

A D-vitamin, vagy ahogy sokan emlegetik, a „napfényvitamin”, nélkülözhetetlen immunrendszerünk megfelelő működéséhez, de a gyermekek csontjainak megfelelő növekedéséhez és fejlődéséhez is szükség van D-vitaminra. Tudjunk meg minél többet a D-vitaminról: hogyan juthatunk a megfelelő mennyiséghez, mikor érdemes pótolni, és miért is ilyen fontos?

D-vitamin ellátottság

Szervezetünket többféle úton juttathatjuk D-vitaminhoz: például a napfény hatására termelődik a bőrünkben, vagy a táplálkozásunk révén vihetünk be D-vitamint. Bár ez elég kézenfekvőnek és egyszerűnek tűnik, mégis az Országos Táplálkozás és Tápláltsági Állapot Vizsgálat (OTÁP 2014) szerint, a magyar lakosság több mint 80%-a táplálkozással kevesebb D-vitaminhoz jut hozzá, mint a felnőttekre vonatkozó napi beviteli referenciaérték (NRV) 70%-a.
Ez különösen az őszi-téli időszakra (októbertől márciusig) jellemző, hiszen a nyáron felhalmozott D-vitamin készlet, megfelelő kiegészítés nélkül, megközelítőleg 6 hét alatt ki is ürül szervezetünkből. Napfény, pontosabban az ultraibolya B-sugárzás hatására bőrünkben a 7-dehidrokoleszterol átalakul D-vitaminná, ha viszont túlzásba visszük a napozást, a barnulást, a hámrétegben növekvő pigmenttartalom pont, hogy gátolja a vitaminképződést. Az erős UV-sugárzás miatt használt naptejek, fényvédők pedig szintén tovább csökkentik a D-vitamin termelődés esélyét. 

Napsütéses, tavaszi, nyári időszakban napi 10-30 perces, minél nagyobb szabad testfelületet érintő napfürdő elegendő a megfelelő mennyiségű D-vitamin termelődéséhez.

Miért, és hogyan juthatunk D-vitaminhoz?

A novemberi köddel, álmos és esős időszak beköszöntével, sajnos elvész a lehetőség arra, hogy bőrünkben természetes úton, a megfelelő szögben érkező napsugarak hatására elegendő D-vitamin termelődjön. Az idősebbek ráadásul egyre inkább a meleg, biztonságos otthonukba húzódnak vissza, érthető módon. Ezért is fontos, hogy elsősorban a megfelelően megválasztott étrenddel biztosítsuk szervezetünk számára a szükséges D-vitamint. A D-vitamin hozzájárul a kalcium és a foszfor normál hasznosulásához, így hozzájárul csontjaink egészségéhez. 

A legfrissebb szakmai ajánlások szerint egy átlagos felnőtt napi D-vitamin szükséglete 2000 NE. 

D-vitamint megfelelő mennyiségben akkor tudunk a szervezetünkbe bevinni, ha halmájat, tojást, és tejet fogyasztunk, de még a kiegyensúlyozott vegyes étrend mellett is szükség lehet kiegészítésre. 

Érdekes tudásmorzsák a D-vitaminról

Kicsit vitamin, kicsit hormon. A D-vitamin ugyanis az egyetlen vitaminfajta, melyet az emberi szervezet saját maga is képes előállítani. A napfény UV B-sugárzásának hatására a bőrben D-vitamin képződik, aztán ez a belső eredetű D-vitamin a májba kerül, majd átalakulva a vesékbe, ahol már kalcitrol hormonként tevékenykedik tovább.

Szolárium, vagy napfény? Az ősztől tavaszig tartó időszakban tehát különösen nagy szükség van a D-vitamin megfelelő táplálkozással történő bevitelére, hiszen jóval kevesebbet süt a nap hazánkban, mint tavasszal és nyáron. A D-vitamin szükségletünk azonban nem elégíthető ki szoláriumozással. A barna bőrt biztosítja ugyan a mesterséges fény, de a szoláriumcsövekből érkező UV A-sugarak nem serkentik bőrünkben a D-vitamin termelődést, a napból érkező UV B-sugarakkal ellentétben.

Napozás mértékkel. Mindig használjunk fényvédő szereket, ha túl sokat tartózkodunk a napon és erős sugárzásnak tesszük ki bőrünket. Viszont érdemes naponta minimum 15 percet védelem nélkül is eltölteni a napfényben, a reggeli vagy az esti órákban, mikor már nem olyan erős a napsugárzás. Hiszen így juttatjuk megfelelő mennyiségű D-vitaminhoz szervezetünket.

Kapcsolódó cikkek

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Értesüljön a legfrissebb tartalmakról!

Az alábbi mezők kitöltése kötelező.

A Béres Gyógyszergyár Zrt. az űrlapon megadott információkat használja fel, hogy kapcsolatba lépjen Önnel. Kérjük, ossza meg velünk, hogy milyen módon szeretne hallani felőlünk:

×