Fontos érvek a D-vitamin-pótlás mellett

Írásunkban végigvesszük a vitaminnal kapcsolatos legfontosabb tudományos ismereteket, illetve elmondjuk, miért érdemes küzdeni a megfelelő D-vitamin-szint fenntartásáért.

Fontos érvek a D-vitamin-pótlás mellett

A D-­vitamin az emberi szervezetbe két úton keresztül kerülhet be, igaz nem azonos hatásfokkal. Az első és legfontosabb D-vitamin forrásunk a napfény, emellett igen kis mennyiségben táplálékkal is bejuthat szervezetünkbe. Talán meglepő, de éppen a földre érkező napfény UVB sugárzásának hatására termelődik bőrünkben. Rögtön fel is merül a kérdés: ha ilyen egyszerű ez a folyamat, miért van az, hogy napjainkban annyit hallunk a D-vitamin hiányról? Illetve, ha a bőrünk tényleg igazi D-vitamin bánya, akkor miért nem lép fel nyáron mindenkiben D-vitamin túlkínálat? Az első kérdésre visszatérünk még, a második megválaszolása kapcsán pedig felfedezhetjük az emberi szervezet csodálatos működését. Az UVB sugárzás ugyanis nemcsak okozója, hanem gátja is a D-vitamin képződésnek, mivel nagy sugárzás esetén a bőrben keletkező elővitaminok inaktív anyagokká alakulnak át, illetve a „barnulás”, azaz a bőr fokozódó pigmenttartalma is gátolja a vitaminképződést.


TUDTA? 

Magyarországon, márciustól októberig naponta (napszaktól és UV-B sugárzás erősségétől függően) 10-30 perces, az arcot és a fedetlen végtagokat érő, direkt napsugárzás elegendő lenne a megfelelő D-vitamin-szint képzéséhez.


Miért alakul ki D-vitamin hiány?

A D-vitamin-ellátottság alapvetően nem étrendi kérdés. Az átlagos magyarországi étrend csak nagyon alacsony mennyiségben, napi 80 NE D-vitamin bevitelét biztosítja. A magas UVB sugárzás miatt használatos bőrvédő napolajak és naptejek nélkül a napon tartózkodás szinte elviselhetetlen és erősen bőrkárosító hatású lehet a nyári hónapokban. A magas faktorú napolajak és naptejek azonban amellett, hogy védenek, a D-vitamin képzést is csökkenthetik. Ráadásul Magyarországon, október közepétől márciusig az alacsonyan beeső fény miatt a napsugárzás D-vitamin-képzésre alig hasznosítható. A szoláriumok által kibocsátott UV-A sugárzás pedig nem alkalmas D-vitamin képzésére. A téli-tavaszi D-vitamin-hiány legfontosabb oka tehát ez: nyáron keveset raktározunk, illetve az ekkor megtermelt D-vitamin a 3-4 hetes felezési ideje miatt nem tart ki a tél végéig.

Hogyan pótolhatjuk a napfényt?

Az előző részben olvasottak alapján elmondható, a D-vitamin-hiány elkerülése érdekében mindenképpen gondoskodnunk kell a pótlásról. A lenti táblázat javaslatait azért is fontos komolyan venni, mert a D-vitamin-hiány számos betegség forrása lehet. Lássuk, mik ezek!

Kalcium és csontozat

Élettani adatok alapján már évtizedek óta ismert, hogy hosszantartó D­-vitamin hiány esetén csontvesztés alakulhat ki. Mégis a D-vitaminnak legfontosabb szerepe a megfelelő kalciumellátottság biztosításában van. Kevesen tudják ugyanis, hogy az ajánlásokban javasolt kalciumbevitel csak normál D-vitamin-szint mellett elegendő. Tehát az egészséges csontozat szorosan összefügg a megfelelő D-vitamin-szinttel.

Ez idős korban még nagyobb jelentőséggel bír, amit a statisztika is mutat: az idős, csípőtáji törésen átesett betegeknél a D-vitamin-hiány gyakorisága 90% feletti. 

 

Az időskori csontritkulás kialakulása esetén a D-vitamin-pótlás nélkül az oszteoporózis elleni kezelések hatékonysága jelentősen csökkenhet.

Immunrendszer

Szervezetünk egyik legfontosabb védelmi rendszere, az immunrendszer.Feladata a szervezet saját anyagainak eltűrése, a nem saját (idegen) anyagok felismerése és eltávolítása. Az immunrendszer védekezik a kívülről behatoló kórokozók (pl. mikroorganizmusok) és a szervezetben keletkező megváltozott, az egyed életét veszélyeztető sejtek (pl. daganatsejtek) ellen. Kutatások alapján igazolt tény, hogy a D-vitamin a fertőzésekkel szembeni védekező immunválaszt több ponton is fokozza. Az immunrendszer egyik súlyos betegsége, amikor a védelmi rendszer a saját anyagokat ismeretlenként azonosítja, és így a szervezet önmaga ellen támad. Úgy tűnik, az úgynevezett autoimmun betegségek kialakulása összefüggésben lehet a D-vitamin hiánnyal. Évtizedek óta ismert, hogy számos autoimmun betegség, mint például a sclerosis multiplex a sarkoktól az egyenlítő felé csökken a napsütéses órák számával és a D-vitamin-ellátottsággal összefüggésben.

Terhesség és nőgyógyászati problémák

Az utóbbi években vált ismertté, hogy a D-vitamin-hiány kedvezőtlenül befolyásolja a nők ivari működését. A D-vitamin-hiány rendezése emeli a petefészek hormontermelését, illetve a méhnyálkahártya befogadóképességét. A terhesség alatti megfelelő D-vitamin-szint kiemelten fontos, hiszen igazolt tény, hogy a D-vitamin-hiány várandósságban az anya és a magzat csontanyagcseréjét kedvezőtlenül befolyásolja.

Az édesanyák megfelelő D-vitamin-ellátottsága azért is rendkívül fontos, mert az anyatej D-vitamin-tartalma arányos az anya D-vitamin-szintjével, és az újszülöttek számára az anyatej az egyetlen D-vitamin-forrás.

 

Gyermekkori D-vitamin pótlás

Az Amerikai Gyermekgyógyász Társaság a kisgyermekkorban napi 400 NE bevitelét javasolja. Ugyanakkor Japánban napi 1200 NE adása mellett az influenza kockázata 42%-kal mérséklődött. A különböző tapasztalatok alapján elmondható, hogy csecsemő- és kisgyermekkorban a szükséges D-vitamin-pótlás megfelelő minőségű D-vitaminnal dúsított tápszerekkel vagy gyermekitalokkal is megoldható. Egyéves kor alatt elegendő a napi 600 NE D-vitamin adása megelőzés céljából.

Kritikus időszaknak számít a pubertás kor, hiszen ebben az életszakaszban zajlik a szervezetben a csúcscsonttömeg kialakulása. Fiatalkorban az optimális D-vitamin-bevitel (napozás) mellett nagyon fontos, hogy a D-vitamin-szint csökkenéséhez vezető helytelen táplálkozásra is figyelmet fordítsunk. Az élelmiszeripari termékekben és a gyorséttermek ételkínálatában olyan magas a foszfáttartalmú adalékanyagok mennyisége, hogy az már bizonyítottan szerepet játszik az elhízás és a kardiovaszkuláris betegségek kialakulása mellett az alacsony D-vitamin-szint kialakulásában.

Engedd be a napfényt!

A D-vitamin különlegesen nagy kincs. Mint írásunkból is kiderült, a D-vitamin jelentőségére egyre több kutatás hívja fel a figyelmet. Ezek alapján reméljük, sikerült Önt is meggyőznünk a rendszeres D-vitamin pótlás szükségességéről. Azonban, mint mindennel kapcsolatban, itt is a mértékletességre és a tudatosságra kell felhívni a figyelmet, hiszen a krónikus hiánnyal szemben nem cél a D-vitamin túladagolás sem. Javasoljuk, használjon bevált, ellenőrzött termékeket és minden esetben kövesse orvosa utasításait, illetve a terméktájékoztató javallatait.

Felhasznált irodalom:

Dr. Takács István, dr. Bittner Nóra, dr. Bakos Bence, dr. Benkő Ilona, dr. Dank Magdolna, dr. Horváth Viktor, dr. Salamon Antal, dr. Szabó Boglárka, dr. Szekeres László, dr. Szili Balázs, dr. Sziller István, dr. Toldy Erzsébet, dr. Valkusz Zsuzsa, dr. Várbíró Szabolcs, dr. Bodolay Edit, dr. Kovács Tibor, dr. Szabó András, dr. Wikonkál Norbert, dr. Lakatos Péter: Harmadik magyarországi konszenzus a D-vitamin szerepéről a betegségek megelőzésében és kezelésében. Orvostovábbképző Szemle; 2016. 23. évf. 2.ksz., p. 13-26.

 

 

Kapcsolódó cikkek