Béres mozgás – Fontos ismeretek a D-vitaminról

Fontos ismeretek a D-vitaminról

Írásunkban végigvesszük a vitaminnal kapcsolatos legfontosabb tudományos ismereteket, illetve elmondjuk, miért érdemes tenni a megfelelő D-vitamin-szint fenntartásáért.

D-vitamin és a bőrünk

A D-­vitamin az emberi szervezetbe két úton keresztül kerülhet be, igaz nem azonos hatásfokkal. Az első és legfontosabb D-vitamin „forrásunk” a napfény, emellett igen kis mennyiségben táplálékkal is bejuthat szervezetünkbe. Talán meglepő, de éppen a földre érkező napfény UV-B sugárzásának hatására termelődik bőrünkben. Rögtön fel is merül a kérdés: ha ilyen egyszerű ez a folyamat, miért léteznek D-vitamin tartalmú étrend-kiegészítők? Illetve, ha a bőrünk tényleg igazi D-vitamin bánya, akkor miért nem lép fel nyáron mindenkiben D-vitamin túlkínálat? Az első kérdésre visszatérünk még, a második megválaszolása kapcsán pedig felfedezhetjük az emberi szervezet csodálatos működését. Az UV-B sugárzás ugyanis nemcsak okozója, hanem gátja is a D-vitamin képződésnek, mivel nagy sugárzás esetén a bőrben keletkező elővitaminok inaktív anyagokká alakulnak át, illetve a „barnulás”, azaz a bőr fokozódó pigmenttartalma is gátolja a vitaminképződést.


TUDTA? 

Magyarországon, márciustól októberig naponta (napszaktól és UV-B sugárzás erősségétől függően) 10-30 perces, az arcot és a fedetlen végtagokat érő, direkt napsugárzás elegendő lenne a megfelelő D-vitamin-szint eléréséhez.


Miért lehet szükség D-vitamin kiegészítésre?

A D-vitamin-ellátottság alapvetően nem lenne étrendi kérdés. Az átlagos magyarországi étrend csak nagyon alacsony mennyiségben, napi 80 NE D-vitamin bevitelét biztosítja. A magas UV-B sugárzás miatt használatos bőrvédő napolajak és naptejek nélkül a napon tartózkodás szinte elviselhetetlen és erősen bőrkárosító hatású lehet a nyári hónapokban. A magas faktorú napolajak és naptejek azonban amellett, hogy védenek, a D-vitamin képzést is csökkenthetik. Ráadásul Magyarországon, október közepétől márciusig az alacsonyan beeső fény miatt a napsugárzás D-vitamin-képzésre alig hasznosítható. A szoláriumok által kibocsátott UV-A sugárzás pedig nem alkalmas D-vitamin képzésére. A téli-tavaszi időszakban tehát a bőrünk D-vitamin előállítása nem a maximális kapacitással működik, illetve a nyáron megtermelt D-vitamin a 3-4 hetes felezési ideje miatt nem tart ki a tél végéig. 


7388_Beres-Vita-D3_3200-NE_120db_3D_72dpi_RGB.png (1000×1000)Miért ajánljuk a Béres Vita-D3 Forte 3200 NE tablettát?
• Magas hatóanyag tartalom: 3200 NE D3-vitamin tablettánként
• Felezhető tabletta – felnőtteknek napi ½-1 tabletta elegendő
• MicroProtected D3-vitamin formula
Étrend-kiegészítő készítmény.
Az étrend-kiegészítő nem helyettesíti a kiegyensúlyozott vegyes étrendet és az egészséges életmódot.


Hogyan helyettesíthetjük a napfényt, ami a D-vitamin bevitelt illeti?

Az előző részben olvasottak alapján elmondható, a téli-tavaszi időszakban az étrendünkkel bevitt D-vitamin mennyisége felértékelődik.

Legfrissebb hazai ajánlás szerint, októbertől-márciusig tartó időszakban egy egészséges, normál súlyú felnőtt esetében 1500 – 2000 NE, csecsemők és kisgyermekek számára napi 400 NE, kisiskolás korban 1000 NE, a kamaszkorban 2000 NE D-vitamin bevitele javasolt.

Ha ezt a mennyiséget nem sikerül az étkezések során biztosítani, szükség lehet az étrend kiegészítésére különböző készítményekkel. Hogy ez miért fontos, vegyük át milyen szerteágazó hatásai vannak szervezetünkben a D-vitaminnak.

Csontozat és izomzat

A D-vitamin egyik legismertebb, és talán legfontosabb szerepe, hogy hozzájárul az egészséges csontozat fenntartáshoz. Ezt teszi úgy, hogy részt vesz a csontok egyik legfontosabb építőelemének, a kalcium, normál felszívódásában, hasznosulásában, és a normál vérszintjének fenntartásában. Kevesen tudják, hogy a foszfor is támogatja az egészséges csontozatot, a D-vitamin pedig ezen elem felszívódásához és hasznosulásához is hozzájárul. 
A csontozatunk mellett mozgásunk másik alappillére az izomzatunk. Csontjaink nélkül izmaink hiába fejtenének ki erőt, nem tudnának mit mozgatni, izomzatunk nélkül pedig a csontozat mozgatása képtelenség.

A D-vitaminnak pedig e két elem közül nem csak a csontozathoz van köze, ugyanis hozzájárul az egészséges izomfunkció fenntartásához is.

 

Sejtjeink és az immunrendszer

Az emberi testre úgy is tekinthetünk, mint funkcionális szervrendszerek (például mozgás vagy légzés) összessége. A szervrendszereket alkotó különböző szervek szövetekből állnak, amik pedig a legkülönfélébb sejtek sokasága. Tekinthetünk a sejtekre tehát úgy, mint testünk legkisebb életképes egységére, a legalapvetőbb építőelemeinkre. A D-vitaminnak pedig ezen a szinten is van szerepe, ugyanis részt vesz a sejtosztódás folyamatában. 
Szervezetünk egyik legfontosabb védelmi rendszere az immunrendszer. Feladata a szervezet saját anyagainak eltűrése, a nem saját (idegen) anyagok felismerése és eltávolítása. Az immunrendszer védekezik a kívülről behatoló kórokozók (pl. mikroorganizmusok) és a szervezetben keletkező megváltozott, az egyed életét veszélyeztető sejtek (pl. daganatsejtek) ellen. Kutatások alapján igazolt tény, hogy a D-vitamin hozzájárul az immunrendszer normál működéséhez.

Gyermekek és idősek

Fiatalkorban az optimális D-vitamin-bevitel (napozás) mellett nagyon fontos, hogy az alacsony D-vitamin bevitelhez vezető helytelen táplálkozásra is figyelmet fordítsunk. Ez már csak azért is fontos, mert ma már bizonyított, hogy D-vitaminra szükség van a gyermekek csontjainak megfelelő növekedéséhez és fejlődéséhez, és a D-vitamin hozzájárul a gyerekek immunrendszerének megfelelő működéséhez. 
Nemcsak a fiataloknak érdemes azonban odafigyelniük a változatos, és megfelelő D-vitamin tartalmú étrendre.

A 60 éves vagy annál idősebb férfiak és nők esetében ugyanis az esés a csonttörések kockázati tényezője, a D-vitamin pedig hozzájárul az egyensúlyzavar és az izomgyengeség okozta esésveszély kockázatának csökkenéséhez. 

 

Engedd be a napfényt!

A D-vitamin különlegesen nagy kincs. Mint írásunkból is kiderült, a D-vitamin jelentőségére egyre több kutatás hívja fel a figyelmet. Ezek alapján reméljük, sikerült meggyőznünk, hogy figyelj oda a választékos táplálkozásra, amivel megfelelő mennyiségű D-vitamint vihetsz be. Amennyiben így nem sikerül az előírtaknak megfelelő mennyiségű D-vitamint bevinni, felmerülhet étrend-kiegészítő készítmény szedése. 

Kapcsolódó cikkek

×