Gyógytorna a hétköznapokban

A legtöbb ember életében a gyógytorna akkor kerül előtérbe, mikor már baj van. Ez teljességgel érthető is, hiszen amíg minden jól működik, miért is lenne szükségünk gyógyító tornagyakorlatokra. 40 év felett azonban megszaporodhatnak a gerincproblémák, így ideje fókuszálni a törzsizomzat erősítésére, karbantartására. Az alábbi videók segítenek az otthoni sportolásban is.

A sportolásnak, így a rendszeres gyógytornának is mindenképpen csak akkor álljunk neki, ha a mozgás nem okoz fájdalmat

Így tudja elvégezni eredeti feladatát: az izomerő megőrzését és az ízületi mozgások könnyebbé tételét. Figyeljünk arra, hogy kezdetben tehermentesítsük ízületeinket a gyógytorna során, így kerülve el a sérüléseket.

A fürdőkezelés nagyban megkönnyíti az idősebbek sportolását, emellett ajánlott még az elektroterápia, mely egy speciális készülékkel végzett, fájdalomcsillapításra szolgáló fizikoterápiás eljárás. Célja, hogy megfelelő mértékű elektromos árammal stimulálja az izomzatot, így növelve a mozgásszervi problémák miatt lecsökkent mozgásteret.
 

Mozogjunk az ép csontokért!

Azért, hogy minél tovább megőrizzük csontjaink egészségét, épségét, legjobb ha beépítjük életmódunkba a mindennapi mozgást. A fizikai aktivitás ugyanis nem csak izmaink megfelelő állapotáért, tónusáért felel, de elősegíti a csontok egészségének fenntartását. Fiatalabb korban, egészségesen szinte bármilyen terheléses sport (futás, aerobik, tenisz, labdajátékok) szóba jöhet, idősebbeknél viszont már figyelni kell, hogy ezeknek enyhébb, kevésbé megterhelő fajtáját válasszuk (gyógytorna, gyaloglás). Ezekből a sportokból már napi 30 perc sokat segíthet csontjaink épségének megőrzésében. 

Bemelegítés

A sportolás mostohagyereke a bemelegítés (a nyújtáshoz hasonlóan) sokan “lecsalják” a gyakorlatok elejéről, pedig majdnem annyira fontos, mint maga a torna. Ez bármelyik sportra igaz, a maratonfutástól, a focin át egészen a gyógytornáig. 

A bemelegítő feladatok elvégzése során készítjük fel szervezetünket (és persze lelkünket is) az elkövetkező nehezebb megterhelésekre. 

 Bemelegítés után sokkal könnyebben mozgunk, kisebb az esély a csont-, vagy izomsérülésekre is. A hideg ízületeket is fontos átmozgatni, mielőtt nekikezdünk a tényleges gyakorlatoknak, hogy elkerüljük a sérüléseket és jól funkcionáljanak az intenzívebb mozgás alatt is. 

Így melegítsünk be helyesen:

  • Legalább 10 percig tartson a bemelegítés
  • Mozgassunk meg minden fő izomcsoportot
  • Érdemes kisebb intenzitással (statikus elemekkel) kezdeni, majd fokozatosan belelendülni és kicsit dinamikusabbá tenni a mozgást.
  • A bemelegítés során figyeljünk a helyes légzésre és testtartásra is 

Leggyakoribb hibák, amit a bemelegítés során elkövethetünk:

  • Az első és legfontosabb, hogy a bemelegítést soha ne hagyjuk ki
  • Hiba, ha csak az erősítésre koncentrálunk. Fontos, hogy nyújtógyakorlatokkal az izomzatot mozgassuk át 
  • Nem figyelünk a légzésünkre. A bemelegítés során ugyanolyan fontos a megfelelő levegővétel, mint a feladatsor elvégzése közben.
  •  A bemelegítő kenőcsök, szaunázás, vagy masszázs hasznos lehet, de nem helyettesítik a bemelegítő gyakorlatokat

Az alábbi videó nagy segítségünkre lehet, az otthon is elvégezhető tornagyakorlatok előtti bemelegítéshez.

A nyak-, vállöv átmozgatása

Nem is gondolnánk, hogy milyen sok probléma forrása lehet a nyak és a vállöv izomzatának letapadása, esetleg a nyaki meszesedés: fejfájás, szédülés, koncentrációzavar, de lefelé derék irányába is sok fájdalmat okozhat. Fontos tehát, főleg az ülő életmódot folytatóknál, hogy ezt a területet is alaposan átmozgassuk. 
A tévé, számítógép előtt üléskor, de akár könyvolvasás közben is, sokszor nem egyenesen, inkább lefelé hajtjuk fejünket, nyakunkat, ami miatt beszűkülhet az adott terület mozgástartománya, izomegyensúlya felborulhat.
Az alábbi videó segítségével olyan mozgásformákat ismerhetünk meg, amelyeket rendszeresen elvégezve, újra aktívvá tehetjük a nyak-, és a vállöv menti izomzatot.

 

Források:

https://napidoktor.hu/mozgasban/sport-es-taplalkozas-izmok-es-csontok/
https://soundcloud.com/user-512580344/mikor-segit-a-gyogytorna-az-artrozis-kezeleseben
https://www.hazipatika.com/eletmod/mozgas/cikkek/miert_jo_a_csontoknak_a_mozgas/20160305130006
https://www.egeszsegkalauz.hu/eletmod/mozgas/edzes-elott-fontos-a-bemelegites/vev6677
https://www.intenset.hu/blog/nyujtas-es-bemelegites-gyakorlatok/
https://www.egeszsegkalauz.hu/gyogymodok/gyogytorna/gyogytorna-videok-1-a-nyak-val-es-vallov-gyogytornaja/hcq3csy
https://fmc.hu/2016/09/29/testszobraszat-elektroterapia-nem-sokkol-hanem-gyogyit/
 

Kapcsolódó cikkek

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Értesüljön a legfrissebb tartalmakról!

Az alábbi mezők kitöltése kötelező.

A Béres Gyógyszergyár Zrt. az űrlapon megadott információkat használja fel, hogy kapcsolatba lépjen Önnel. Kérjük, ossza meg velünk, hogy milyen módon szeretne hallani felőlünk:

×