Gyógytornával a kézfájdalom enyhítéséért

A kézfájdalom amennyire banálisnak tűnik a laikusok számára, annyira meg tudja keseríteni a fájdalomtól szenvedők mindennapjait. Számos oka lehet, ami miatt a probléma jelentkezik, de szerencsére sokat tehetünk azért, hogy enyhítsük, vagy akár meg is szüntessük a gondot. Rendszeres csukló- és kézfókuszos gyógytorna sokat javíthat bizonyos eredetű kézfájdalom esetén a beteg állapotán, de megelőzés szempontjából is kiemelten fontos lehet.

Mitől fájhat a kezünk?

Ebben a cikkben most nem a balesetekből eredő, töréses, zúzódásos traumákra koncentrálunk, hanem a szinte a semmiből fellépő, és nehezen múló ismeretlen eredetű fájdalmakra. Gyakran a szakembereknek is gondot jelenthet megállapítani, hogy mi okozza a problémát. Az olyan képalkotó eljárások azonban, mint az ultrahangos, vagy radiológiai vizsgálatok, sok esetben segíthetenek megtalálni a baj gyökerét. 
A kézfájdalom leginkább az 50 év feletti lakosság körében jelentkezik, egy angliai tanulmány (North Staffordshire Osteoarthhritis Project) pedig azt is megállapította, hogy a nők körében valamivel gyakrabban fordul elő, mint a férfiak esetében. Akár az egész kézre kiterjedhet, beleértve a tenyeret, a kézfejet, a hüvelykujjat, a mutató- és a középsőujj alapízületeit és a csuklót is. 

Mivel jár a kézfájdalom és hogyan enyhíthetjük?

A fájdalom és a merevség jellemzően reggel erősebb és a nap folyamán használat közben enyhül. Pihentetésre rosszabbodik, mozgás, mozgatás hatására pedig javul a kézfájdalomban szenvedő beteg állapota. Ugyanúgy tehát, mint a derékfájdalom esetében, itt is fontos a rendszeres, megfelelően kivitelezett mozgás, sportolás. 

Főleg a porckopásos eredetű kézfájdalom esetén jelenthet enyhülést az ujjtorna, a csukló-és a kéz rendszeres átmozgatása. 

Ha tehetjük ezeket a gyakorlatsorokat a reggeli órákra időzítsük, hogy kimozgassuk a kéz ízületeit.

Az alábbi tornagyakorlatsort azonban nem csak idősebbeknek ajánljuk, mindenkinek hasznos lehet, akinek fájdalmai, problémái vannak az ujjai, a kézfeje mozgatása során. Manapság egyre több fiatalnál, fiatal felnőttnél is jelentkezhetnek efféle gondok, elsősorban az egész napos számítógépes munka, egérhasználat, okostelefon, illetve tablet nyomogatás következtében.

Ezen tevékenységek során, amelyek közben nem éppen természetes módon tartjuk, használjuk ujjainkat, a kéz izmai megfeszülnek, a vérellátás rosszabbodik, az ízületi mozgástartomány is jelentősen lecsökken. Fontos tehát a kéz és a csukló körüli izmok erősítése, ízületek átmozgatása és inak nyújtása. Ehhez adhat segítséget és minta feladatsort az alábbi videó:

Kapcsolódó cikkek

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Értesüljön a legfrissebb tartalmakról!

Az alábbi mezők kitöltése kötelező.

A Béres Gyógyszergyár Zrt. az űrlapon megadott információkat használja fel, hogy kapcsolatba lépjen Önnel. Kérjük, ossza meg velünk, hogy milyen módon szeretne hallani felőlünk:

×