Ha jön a kánikula, nem árt az elővigyázatosság

A tartósan nagy meleg nagyon megviselheti a szervezetet. Összegyűjtöttük, mire is kell figyelni kánikula idején, és melyek a leghatékonyabb óvintézkedések.
 

Mikor is beszélhetünk kánikuláról?

Közép-Európában, így hazánkban is rendszerint a május végétől augusztus végéig tartó nyári időszakban fordulhat elő kánikula. 

A meleggel kapcsolatos riasztást háromfokú skálán közli a meteorológiai szolgálat. A legalacsonyabbat (sárgát) abban az esetben adják ki, ha a napi középhőmérséklet megközelíti a 25 Celsius fokot. A narancssárga riasztás akkor lép életbe, ha a napi középhőmérséklet három napon át meghaladja a 25 fokot, vagy egy napon átlépi a 27-et. A legmagasabb (vörös) a riasztás akkor, ha három napon keresztül 27 fok fölött van a napi átlaghőmérséklet.

A tartósan nagy meleg következményei

Szív- és érrendszeri panaszok
Ha a hőség tovább tart egymást követő pár napnál, már nem csak a legyengült szervezetet viseli meg, hanem az egészséges felnőtteket is megterhelheti. Ilyenkor a meleg hatására ugyanis kitágulhatnak az erek, ami a szívet erőteljesebb munkavégzésre késztetheti. Éppen ezért hőhullám idején megnövekedhet az embólia és a szívinfarktus kockázata, és a gyulladással járó betegségek is felerősödhetnek, kiújulhatnak. 

Folyadék-és ásványianyag-vesztés
A test hőszabályozása is komoly igénybevételnek van kitéve folyamatos kánikula idején, hiszen testünk izzadással akadályozza meg saját túlmelegedését. Éppen ezért is nagyon fontos a folyadék folyamatos pótlása.
Az izzadás azonban nem csak folyadék-, de ásványi anyag vesztéssel is jár: a magnézium, illetve a kálium hiánya pedig izomgörcsökhöz, szívritmuszavarhoz, ingerlékeny és ideges viselkedéshez vezethet. A koncentráció is csökken a nagy melegben, ami kihathat az autóvezetésre is, növekszik a baleseti kockázat.

Megfázás
Furcsa lehet, de a nagy melegben gyakoriak a megfázásos tünetekkel járó megbetegedések is, hiszen az időjárás kedvez a kórokozók szaporodásának.
Ráadásul a melegre való tekintettel a legtöbb irodában - és manapság már az otthonokban is - bekapcsolják a légkondicionáló berendezéseket, melyek helytelen használata szintén kellemetlen megfázáshoz vezethet. Legjobb, ha akkor kapcsoljuk be, amíg nem vagyunk otthon, így lehűti a lakást, hazaérve pedig kapcsoljuk ki, hogy közvetlenül ne érje hideg a felhevült testünket. Fontos, hogy a klíma által biztosított benti hőmérséklet maximum 5-8 fokkal legyen csak kevesebb, mint a kinti, így el tudjuk kerülni a kellemetlen tüneteket.

Nyaralás veszélyei – amikor a jóból is megárt a sok

Ha nyaralási úti célunk valamelyik mediterrán tengerpartra vezet, esetleg egy tengerentúli nyaralószigetre, fel kell készülnünk az állandó melegre, ami akár elérheti a 40 fokot is. Ráadásul a vakáció ideje alatt extrém hő- és napfény mennyiségnek vagyunk kitéve, hiszen az időnk nagy részét a homokos strandon, vagy a medenceparton töltjük. A bőrünk védelme érdekében megfelelő fényvédő krémek használata elengedhetetlen, ugyanígy a folyadékpótlás és a napellenzős kalap viselete is.

Hőkollapszus
Ha tehetjük, minél gyakrabban hűtsük magunkat a nyaralás alatt is a tengerben, medence hűsítő vizében, a Balatonban, vagy ahol éppen nyaralunk. A test túlzott felhevülése az erek tágulatával, izzadással, folyadékvesztéssel, émelygéssel, fülzúgással és homályos látással járhat, ami ájuláshoz is vezethet. Ilyenkor az agyi keringésben keletkezik zavar a hőleadás miatt. Mindezt megelőzhetjük testünk hűtésével a hideg vízben vagy az árnyékba vonulással.

Napszúrás
A túlzott kánikulai napon való tartózkodás eredménye lehet az émelygéssel, fejfájással, hányingerrel is járó napszúrás. Ilyenkor legjobb a hűvös, fénytől védett helyen való tartózkodás, a tarkó hideg vizes borogatása és kis kortyokban hűvös víz fogyasztása.

A folyadékbevitel mellett figyeljünk az elvesztett ásványi anyagok pótlására is tartós kánikula idején, hiszen csupán víz-, vagy teaivással ezeket nem tudjuk pótolni. 
 

Az ásványianyagok hiánya szédüléssel, izomgörcsökkel járhat, ami további baleseteket okozhat. Fogyasszunk lédús gyümölcsöket, káliumban, magnéziumban, kalciumban és nátriumban gazdag élelmiszereket. A vitamin, ásványianyag és nyomelem pótlása nem csak a téli időszakban fontos. Fordítsunk erre kellő figyelmet a nagy melegben is, hogy megelőzzük a rosszulléteket, szédüléssel járó baleseteket. Ha felkészülünk a nagy melegre, igazán felhőtlenül tudjuk majd élvezni a nyár minden örömét.

FONTOS TANÁCSOK KÁNIKULA IDEJÉRE

  • Gyermeket és állatot még rövid időre se hagyjunk a gépkocsiba bezárva! 
  • A nagy melegben hűtsük magunkat és megfelelően pótoljuk az izzadással elveszített folyadékot és sót. Kirándulásra, utazásra mindig vigyünk magunkkal folyadékot! 
  • Különösen vigyázzanak egészségükre kánikula idején az idősek, szív-, vese-, máj- és cukorbetegségben szenvedők. Ügyeljünk a gyermekekre, a kórházakban, időseket ellátó intézményekben gondozottakra - ők fokozottan érzékenyek a meleg és a napsugárzás hatására. 
  • A nagy melegben korlátozzuk a fizikai aktivitást, és 11 és 15 óra között lehetőleg tartózkodjunk árnyékban, hűvös helyen. 
  • A napon hagyott gépjárművek igen gyorsan felmelegedhetnek, ezért ajánlott utazás előtt alaposan átszellőztetni az utasteret. A meleg gépjárműben való utazás rosszulléthez, akár ájuláshoz is vezethet, így fokozott a balesetveszély.

 

Források:
www.meteoklinika.hu

https://www.webbeteg.hu/cikkek/egeszseges/2053/a-kanikula-veszelyei

https://www.webbeteg.hu/cikkek/egeszseges/16281/folyadekok-es-asvanyi-anyagok-fogyasztasanak-fontossaga
https://www.egeszsegtukor.hu/nyar/igy-hasznaljuk-helyesen-a-legkondit.html
 

 

Nyereményjáték

Válaszoljon a kérdésre és nyerje meg havi nyereményeink egyikét!

Melyik élelmiszer tartalmazza a legtöbb Kalciumot az alábbiak közül?

Kapcsolódó cikkek

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Értesüljön a legfrissebb tartalmakról!

Az alábbi mezők kitöltése kötelező.

A Béres Gyógyszergyár Zrt. az űrlapon megadott információkat használja fel, hogy kapcsolatba lépjen Önnel. Kérjük, ossza meg velünk, hogy milyen módon szeretne hallani felőlünk:

×