Hogyan változik meg szervezetünk a korral?

A testünk átalakulása végigkíséri egész életünket – mégis sokan hagyjuk figyelmen kívül a legfontosabb változásokat. Ezért most összegyűjtöttük, hogy mi minden történik bennünk és velünk, miközben múlnak az évek.
 

Az öregedés természetes folyamat 

A szervezetünk folyamatosan változik életünk során, ezért kell tisztában lennünk azzal, hogy az életkor előrehaladtával milyen külső és belső folyamatok zajlanak le testünkben. A legfontosabb tény talán az, hogy amíg testünk csak a felnőttkor elérésével fejlődik ki teljesen, már a harmincas évek végén elkezdődik a szervezet „elkopása”. 
A 40-es évektől a férfiaknál megnövekszik a szívbetegség kockázata, a nőknél pedig a perimenopauzás (menopauza előtti) tünetek jelentkezhetnek. Ezek mellett erre az időszakra tehető az is, hogy megtaláljuk az első szürke szőrszálakat és bőrünk megereszkedik, ráncos lesz. 50 év környékétől a férfiaknál csökkenni kezd a tesztoszteronszint, valamint megkezdődik az izomtömeg elvesztése. Ez a folyamat a nőknél egy évtizeddel később, a 60 év felett kezdődik.

A hatodik évtized után pedig már előjönnek a látás- és hallásproblémák, az ízületek megmerevednek, begyulladnak, valamint egyre fáradékonyabbak leszünk.
Ezeknek a változásoknak a gyorsasága leginkább az életmódtól és a körülöttünk lévő környezet hatásaitól függ, de a genetika is nagyban befolyásolja, hogy hogyan öregszünk. És bár sokszor érezhetjük úgy, hogy az öregedés egy betegség, valójában egy teljesen normális fiziológiai folyamat – pont úgy, mint az ásítás vagy az alvás. Ezért jobb, ha elfogadjuk az idősödést és azt, hogy csak rajtunk múlik, mennyire tudjuk megőrizni egészségünket. Most megmutatjuk, mi minden változik még, ahogy múlik az idő, azon kívül, hogy meghajlik a hátunk. 

Milyen változásokon megy keresztül a testünk

A váz- és izomrendszer
A csontjaink megújulása egy idő után abbamarad. 40 éves kor környékén elkezdődik a csontok amortizációja, emellett lassan törékenyebbé is válnak csontjaink.

A csontsűrűség csökkenésének üteme nőknél menopauza után, férfiaknál a hatvanas évek derekán kezd el felgyorsulni.

De a magasságunk se állandó, 50 éves kortól kezdődően évtizedről évtizedre majdnem egy centivel leszünk alacsonyabbak – ehhez adódik hozzá a már fentebb említett egyre inkább meghajló hát is. 
Ezzel egyidőben csökkenni kezd az izomtömeg, valamint az izmok teherbírása is. De szerencsére az izomtömegvesztés részben kiküszöbölhető, vagy legalábbis jelentősen késleltethető: rendszeres testmozgással

Érzékszervek
Az idősödés egyik szembetűnő tünete az érzékszervek eltompulása. Évről évre egyre gyorsabb ütemben romlik a látás és a hallás. Utóbbit úgy tudjuk legjobban megőrizni, ha figyelünk a zajártalmak kiszűrésére. 
A bőr állapotát is megváltoztatja a kor. Egyrészt a ráncok elmélyülnek és megsokszorozódnak, másrészt a bőr elveszti rugalmasságát és szárazabbá válik. A bőr szárazságának az az oka, hogy az életkor változásával megváltozik a testünk víz- és zsírtartalma, valamint ezek aránya is.

Folyadékháztartás és -szükséglet
Az előző fejezethez szorosan kapcsolódik a folyadékháztartás. Ahogy telnek az évek, egyre könnyebben borulhat fel ez a belső rendszer, amire azonban nagyon fontos, hogy ügyeljünk. A test víztartalmának mennyisége körülbelül 15% -kal csökken 20 és 80 év között, emiatt a test hajlamosabbá válik a kiszáradásra kis mennyiségű testvíz elvesztése miatt. Az idősebb embereknek gyakran csökken a szomjúságérzete, ami miatt kevesebb folyadékot visznek be a szükségesnél, ez pedig hamar kiszáradáshoz vezethet. Ezeken kívül a felnőttkor utáni életszakasz velejárói a vizelettartási nehézségek, valamint a vizeletelakadás problémája is.

Agy
Az elménket se kerülik el az életkorból adódó változások. A legtöbben ezt a memória romlásával azonosítják, de ezen kívül is még számos tünete van az agy öregedésének. Egyrészt lelassulnak a tanulási folyamatok, a beszéd és a reakcióidő. Emellett sokaknál problémát okoz az alvás, megromlik a minősége és lecsökken az egyhuzamban alvással töltött idő is.

Már napi 30 perces testmozgás, például a séta vagy kerékpározás csökkentheti az agysejt-veszteséget, mivel mozgás közben a szervezetünk vért pumpál az agyhoz, és ösztönzi az új agysejtek növekedését.

Emellett a szellemileg stimuláló tevékenységek is segíthetnek a kognitív hanyatlás megfordításában. Csakúgy, mint ahogy a súlyzó karban tartja az izmokat, az „agymunka” segít ápolni az elme egészségét. Az olvasás, az írás, a puzzle, a keresztrejtvény... mindegyik számít.

Hogyan alkalmazkodjunk a kor változásához

Ahogy az idő halad előre, el kell fogadnunk, hogy egyre kevesebb dolgot tudunk elvégezni egy adott időn belül. Ennek egyik oka, hogy a fizikai teljesítmény, ezzel együtt pedig az energiaszint is csökkenni kezd a korral. Ezért fontos, hogy alkalmazkodjunk szervezetünk megváltozott igényeihez és teljesítőképességéhez, mert a túlhajszolás csak ronthat az aktuális állapoton.
Megelőzéssel tehetjük a legtöbbet annak érdekében, hogy minél tovább egészséges és fitt maradjon a testünk. A testi és lelki állapotunk romlása nem előzhető meg, de ha megfelelő életmódot választunk, lassítani tudjuk az öregedés mértékét, és ütemét is. Ehhez azonban arra van szükség, hogy minél hamarabb belevágjunk az életmódváltásba, rendszeresen sportoljunk és törődjünk magunkkal egy életen át. A motivációnk fenntartásában a legnagyobb segítség az, ha segítő közösségeket találunk akár a sportolásra, akár csak a lelkünk ápolására. Hiszen, ahogy a híres dal címe is mondja: „egyedül nem megy”. 

Hogyan változik a vitamin és az ásványi anyag szükséglet?

Az öregedéssel egyidőben egyre nagyobb figyelmet kell fordítani a megfelelő táplálkozásra, mivel idővel a tápanyagok, vitaminok felszívódása is változhat. Emellett több tényező is növelheti a szervezet kalciumigényét: a dohányzás, az alkoholfogyasztás, valamint a stresszes életmód. 

A magnéziumigény is megváltozik idősebb korban. Idővel csökkenni kezd a magnézium felszívódása a szervezetünkben, vagyis egyre kevesebbet tud hasznosítani a testünk a bevitt magnéziumból. Ezen kívül számos gyógyszer (vizelethajtók, protonpumpa-gátlók, antibiotikumok) ronthatja a magnézium felszívódását, vagy gyorsíthatja annak ürítését.

Összefoglalva a legfontosabb, hogy „haladjunk a korunkkal”, vagyis figyeljünk a megváltozott szükségletekre és a testünk jelzéseire, étkezzünk egészségesen és mozogjunk rendszeresen – meg természetesen járjunk el rendszeres állapotfelmérésekre. Ha ezeket betartjuk, akkor mindent megtettünk annak érdekében, hogy idősebb korban is egészségesek legyünk. 

Forrás:

Mario Barbagallo, Mario Belvedere, Ligia J Dominguez: Magnesium homeostasis and aging https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20228001/

Kapcsolódó cikkek

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Értesüljön a legfrissebb tartalmakról!

Az alábbi mezők kitöltése kötelező.

A Béres Gyógyszergyár Zrt. az űrlapon megadott információkat használja fel, hogy kapcsolatba lépjen Önnel. Kérjük, ossza meg velünk, hogy milyen módon szeretne hallani felőlünk:

×