Hosszú és boldog életre vágysz? Maradj mozgásban!

Talán nem gondolná, de a gyaloglás, illetve a séta az egyik legfontosabb emberi tevékenység.

Életképességünk is valószínűleg addig tart, amíg van kedv és erő a mozgáshoz, a változatos életvitelhez. Írásunkban olyan mozgási lehetőségeket gyűjtünk össze, amelyek életkorhoz és egészségi állapothoz igazítva mindannyiunk számára adottak. Nem kell hozzájuk nagyobb anyagi befektetés, inkább csak akaraterő, elszánás. Álljunk fel hát a székből, induljunk neki! 

A séta a legjobb orvosság!

Bizonyára hallottuk már Hippokratész, az ókor leghíresebb orvosának fenti tanácsát. A görög gondolkodásban, amely a test és lélek harmóniáját kereste, a séta, avagy eredeti megfogalmazásában a peripatetikus mozgás nemcsak a testedzésre vonatkozott. Az egyik leghíresebb, Arisztotelészt követő görög filozófiai iskola, a peripatetikusok is onnan kapták nevüket, hogy filozófiai vitáikat nem a négy fal között, ülve folytatták, hanem kint a kertben, vagy éppen a vidéket járva, párban vagy csoportosan sétálgatva ütköztették egymással gondolataikat. Azért tettek így a görög gondolkodók, mert tudták, a helyes gondolkodás és a rendszeres testmozgás között közvetlen összefüggés van.

A kétlábúság az emberi faj felemelkedésének titka?

A modern orvostudomány és az evolúciókutatás teljes mértékben alátámasztja Hippokratész és a peripatetikus iskola gyakorlatát. A testmozgás, egészen pontosan a két lábon járás képessége, és az emberi létforma elválaszthatatlan egymástól. A felemelkedő, két lábra álló, majd nagy távolságokat megtevő homo ambulatus (sétáló ember) olyan különleges képességekre tesz szert a járás révén, amely radikálisan megkülönbözteti őt a többi főemlőstől. Az emberi faj kétlábúságának (bipedalizmus) kialakulása kapcsán számos izgalmas elmélet létezik. Ezek a hipotézisek azonban mind egy pont felé mutatnak: agyműködésünk, látásunk, izomzatunk, idegrendszerünk, hőháztartásunk és természetesen mozgásrendszerünk működése és egészsége szempontjából a járás képessége és gyakorlata kulcsfontosságú. A történelem előtti koroktól fogva egészen napjainkig. A legfontosabb tanulság ebből az, hogy nem lehet olyan életkorban az ember, amikor ne lenne alapvető szükséglete arra, hogy felkeljen, elinduljon, sétáljon. Idős emberek számára is ajándék ez a lehetőség, ezért ha egészségi állapotuk engedi, karoljunk beléjük és sétáljunk velük.

A lábad nem megy nyugdíjba!

A mozgás mennyisége és az életkor értelemszerűen összefüggnek egymással. Az egyik legnagyobb vízválasztó ebben a nyugdíjazás időszaka. Ennek az időszaknak egyik legnagyobb veszélye, hogy az aktív élethez kötődő napi mozgásmennyiség különböző mértékben, de csökken. És itt a mérték a kulcsszó. Fizikailag és lelkileg is nagyon fontos, hogy a nyugdíjazást követő időszakban ne üljön le az ember. Nem szabad belezuhanni egy olyan passzív életformába, amelynek során elvesztjük társas kapcsolatainkat, a napi tevékenységünk beszorul a négy fal közé, és a tévézés, keresztrejtvényfejtés, azaz alapvetően az ülő tevékenységek kerülnek túlsúlyba. Az öregedés valójában éppen a passzív életmóddal gyorsul fel, de jó hír, hogy van ellenszer. 

Irány az erdő!

Nyugdíjazás után a legnagyobb kihívás, hogy új, motiváló célokat találjunk. Emellett a korábbi szabadidős tevékenységek jelentősége megnő. A családi feladatokban történő aktív és rendszeres részvétel, a jól megválasztott hobbi aranyat ér ilyenkor. A mozgásigény fenntartása, illetve a rendszeres testmozgás szempontjából a családi, és más társas túrázás lehetősége igazi kitörési pont lehet. Magyarországon is nagy hagyományokkal rendelkeznek a különböző természetbarát és túra klubbok. Ezen kezdeményezések segítségével, általában képzett kísérő vezetésével, kiegészítő programokkal színesített kirándulásokon vehetünk részt. A testmozgás mellett ezek az alkalmak új közösségi élményeket is adnak. Lakóhelyünk közelében biztosan rátalálhatunk ilyen közösségekre, érdemes ezért átböngészni a művelődési házak, és más közösségi létesítmények falitábláját. Ha már kicsit magabiztosabban mozgunk az internet világában, vagy van segítőkész gyermek vagy unoka, a Google keresőbe írjuk be a „kirándulások nyugdíjasoknak” vagy „nyugdíjas túra” keresőszót, kiegészítve a településnévvel. A találati lista biztosan segíteni fog elindulni.

A túrázás egyetlen eszközigénye a jól megválasztott túracipő. Ennek kiválasztásában általában a túra klubbok is segítenek, de bármelyik sportboltban beszerezhető az a kényelmes, rugalmas talpazatú cipő, amely hű társunk lesz az erdei kalandok során.

Ha a séta mellett érdekli Önt egy egyel sportosabb mozgásforma, mindenképpen olvassa el a Nordic Walkingot bemutató írásunkat is! 

Kapcsolódó cikkek

×