Milyen életmód ajánlott az ízületi betegségek esetén?

A helyes életmóddal, és a megfelelő táplálkozással késleltetni lehet a panaszokat.

A kor előrehaladtával bizonyos mértékű elváltozások léphetnek fel az ízületekben, ezekhez társulnak mechanikus tényezők, sérülések, örökletes tényezők és az elhízás miatt fellépő extraterhelés. Szakkifejezéssel a teherviselő ízületek, úgymint a térd, a csípő és a gerinc érintettek ebben. A helyes életmóddal és étrenddel késleltetni lehet a panaszokat, de akár teljes egészében el is kerülhető a porckopás.

Kíméletes edzés

A mozgásszegény életmód aktívra cserélése nem csak ízületeink állapotán javíthat, de mérsékli a testsúlyt is, ami jelentős terheket vesz le ízületeinkről, javítja a vérkeringést, és még az izomerőt is növeli támogatva ezzel hordozóerejét. Ezenkívül a cukorbetegség és egyéb anyagcsere-betegségek kialakulásának kockázatát is jelentősen csökkenti.

Nem érdemes átmenet nélkül fejest ugrani a sport világába, hiszen a hirtelen fellépő fizikai megterheléssel többet árthatunk ízületeinknek, mint amennyit éppen javítani igyekszünk állapotukon. A rendszeres mozgás mindenki számára jótékony hatással bír, különösen, ha fokozatosan kezdünk bele, azonban tanácsos előtte szakorvossal konzultálni, hogy mi az, amivel megkezdhetjük a testedzést.

A kezdeti szakasz hónapjaiban jobb, ha sétával kezdünk, a pulzusszám növelése csak fokozatosan következzen be.

 

Kocogáskor, biciklizéskor nagyobb a sérülésveszély, ezért is kulcsfontosságú a fokozatosság. A sérülések kockázatát bemelegítéssel lehet csökkenteni. A testsúly csökkentéséhez előnyös a napi rendszerességgel végzett közepes tempójú séta. Az egyik legelőnyösebb mozgásforma, az úszás, ami úgy mozgat át, hogy kíméli az ízületeket.

Súlyfelesleg, túlsúly megszüntetése megfelelő étrenddel

Tudta, hogy már 5 kg súlyfelesleg 36%-kal megnöveli a térdízületi kopás gyakoriságát? Magyarországon a felnőttek 40%-a túlsúlyos, 25%-a pedig elhízott, így nem meglepő, hogy hazánkban a felnőtt lakosság 30%-át a porckopás is érinti.

Az egészséges táplálkozás és a sikeres fogyás ott kezdődik, hogy több friss gyümölcsöt és zöldséget, valamint halat és szárnyast kell enni, és a szénhidrátbevitel csökkentése mellett megpróbálni visszaszorítani a sok cukrot, sót és állati zsírt tartalmazó élelmiszereket. Érdemes megjegyezni, hogy a túlsúly hátterében betegség vagy genetikai hajlam is állhat, mégis legtöbbször az egészséges táplálkozás hiánya és a nassolás vezet a kilók gyarapodásához.

Kapcsolódó cikkek