Mit tehetünk a bennünket kínzó fronthatások ellen?

Az időjárás, a frontok alakulása sokunk életét befolyásolja napi szinten, akár tudunk róla, akár nem. Vannak ugyanis, akik nem is hozzák összefüggésbe az időnkénti elviselhetetlen fejfájásukat, ízületi fájdalmaikat, rossz közérzetüket, például egy közelgő melegfront érkezésével. De ha tudjuk, hogy frontérzékenyek vagyunk, lehet ellene tenni, enyhíthetők a tünetek?

A légköri frontok jelenségét közel 100 éve írta le Vilhelm Bjerknes, norvég meteorológus: 

a front a hideg és meleg légtömegek határán kialakuló légköri képződmény, mely az időjárásunk változásait okozza.

 Ilyenkor a légnyomás, a hőmérséklet és a páratartalom is változik és felerősödnek a széllökések.

Kiket érint?

Hazánk időjárását gyakori, hirtelen változások jellemzik: heti egy ciklon biztosan átvonul a fejünk felett, meleg- és hidegfrontokkal tarkítva. Az ezekkel járó környezeti, légköri változások szervezetünket alkalmazkodásra, vegetatív reakciókra kényszerítik. A gyakori frontváltozások leginkább a csecsemőket, időseket, a változó korban lévő nőket és főleg a cukor- és magas vérnyomásban szenvedőket viselik meg. Ez utóbbi két tényező gyakran elválaszthatatlanul együtt jár, így az életkor előrehaladtával és az egyre szaporodó egészségügyi panaszokkal, sajnos a frontérzékenység is állandó jelenséggé válhat. 

Mit okozhatnak az egyes légköri frontok?

Kétféle front létezik: hideg- és melegfront. Mindkettőre jellemző, hogy fáradtak, ingerlékenyek, rosszkedvűek lesznek az arra érzékenyek, de fejfájás, alvászavar, szorongás, nehézlégzés is gyakori kísérője a hideg- és melegfrontnak egyaránt.

Melegfront idején a hőmérséklet és a páratartalom növekedése mellett a légnyomás csökken. Mindez testünkben fokozódó anyagcserével, vérnyomás- és vércukorszint emelkedéssel jár. Nő a fehérvérsejtszám és a vér kalciumszintje is, míg a káliumszint leesik. A frontérzékenység általános tünetein túl felléphet még:

  • Pulzusszám emelkedés
  • Keringési elégtelenség
  • Reumás fájdalmak
  • Zöldhályogos rohamok
  • Korábbi műtéti hegek fájhatnak
  • Infarktus- és trombózisveszély nő

Ezek a tünetek már a melegfront megérkezése előtt órákkal jelentkezhetnek, ellentétben a hidegfrontot kísérő egészségügyi problémákkal, amelyek a front átvonulása alatt és után okoznak gondot:

  • Asztmás és epilepsziás rohamok
  • Szédülés
  • Ízületi és reumás fájdalmak
  • Gyomor-, epe- és vesegörcsök
  • Mellkasi panaszok
  • Koraszülés

Természetes gyógymódokkal a fronthatások ellen

Ha az időjárást befolyásolni nem is tudjuk, azért még tehetünk a hirtelen változó légköri viszonyok kedvezőtlen hatásai ellen. Ha mi is érintettek vagyunk, mindenképpen érdemes tartós életmódváltásba belefogni. A stresszes, túlterhelt, mozgásszegény, egészségtelenül táplálkozó életmód, csak még érzékenyebbé tesz bennünket a légköri változásokra.

Léteznek természetes módszerek, melyekkel enyhíteni tudjuk a légköri frontok kellemetlen tüneteit.
 

Tippek a frontok okozta tünetek enyhítésére:

Víz, Tea - Fogyasszunk naponta legalább 1,5-2 liter folyadékot.  Hasznosak lehetnek a frontok okozta tünetek csökkentésére az orbáncfű, a kamilla, a ginzeng, cickafark, gyömbértea, vagy a citromfű és a mentatea, illetve ezek keverékéből készült főzet is.

Mozgás - Amellett, hogy a szabadban végzett rendszeres mozgás erősíti immunrendszerünket, segít a stresszkezelésben, hozzászoktat bennünket az aktuális időjáráshoz, és annak változásaihoz. Szervezetünk így könnyebben alkalmazkodik, mint a négy fal között.

Hatékony stresszkezelés - a stresszt elkerülni nem lehet, mivel egy természetes élettani folyamat, amelyben testünk a környezeti változásokra ad válaszreakciót. A hatékony és mielőbbi megoldásra azonban törekedni kell, hogy ez az állapot minél előbb megszűnjön. A jóga, az aromaterápia, a relaxáció mind-mind segítségünkre lehet a stressz tüneteinek enyhítésében, így a fronthatásokat is könnyebben verjük vissza.

Étkezés - Étrendünket állítsuk össze úgy, hogy kiegyensúlyozottan minden ételcsoportból jusson elegendő. Együnk minél több rostban gazdag, nyers zöldséget és gyümölcsöt, a könnyen emészthető kategóriából. Részesítsük előnyben a C-vitaminban, magnéziumban és káliumban gazdag ételeket: tejtermékeket, olajos magvakat.

A frontérzékenységre való hajlam ugyan nagy valószínűséggel örökölhető, de ez még nem jelenti azt, hogy ne tehetnénk a tünetek enyhítéséért, vagy teljes megszüntetésért. A genetikai háttér tehát csak egy dolog, azt hogy mennyire intenzíven jelentkeznek a fronthatások kiváltotta tünetek, nagyban befolyásolja életmódunk, meglévő betegségeink, aktuális fizikai és lelkiállapotunk. 


Forrás:


https://szimpatika.hu/cikkek/7248/kitorni_a_frontok_fogsagabol

https://www.teol.hu/idojaras/helyi-idojaras/babakat-idoseket-kinoz-a-front-1457209/

https://www.hazipatika.com/eletmod/veszelyben/cikkek/a_fronthatas_tunetei/20161012135824?autorefreshed=1

https://www.webbeteg.hu/cikkek/egeszseges/1558/mit-tehetunk-a-fronthatasok-enyhiteseert

https://hu.wikipedia.org/wiki/Magyarorsz%C3%A1g_%C3%A9ghajlata

https://benu.hu/cikk/fronterzekenyseg-elleni-tippek/

https://www.hazipatika.com/taplalkozas/gyogynovenyek/cikkek/milyen_tea_jo_a_frontok_ellen/20161014102754?autorefreshed=1

https://www.egeszsegkalauz.hu/eletmod/egeszseg-es-szepseg/4-tipp-amivel-konnyen-atveszelheti-a-frontokat/hkqrgj9

Kapcsolódó cikkek

×