Ne cipelje a terhet a vállán – tegyen a nyak- és vállfájdalom ellen!

A nyak és vállfájásnak számtalan oka lehet – nem véletlen, hogy népbetegségnek számítanak hazánkban ezek a mozgásszervi panaszok. De pontosan mitől alakulhat ki? Megelőzhető a fájdalom vagy „csak” kezelhető? És a legfontosabb: mit tehetünk ellene? Ezekre a kérdésekre válaszolunk ebben a cikkben!

Szinte mindannyian átéltük már életünk során azt, amikor arra kelünk, hogy elaludtuk a nyakunkat vagy vállunkat. Ez a fajta fájdalom könnyen beazonosítható, legtöbbször pár nap alatt el is múlik (és az otthoni kezelése is egyszerű: óvatos nyújtások és meleg zuhany alatti gyengéd masszírozás). Azonban, ha nem tudjuk megtalálni elsőre a fájdalom kialakulásának okát, akkor át kell gondolnunk, hogy mi vezethetett idáig. Lássuk, honnan eredhetnek ezek a problémák!

Mitől sajog a nyakam? 

Kezdjük azzal, hogy mitől lehet akut (rövid lefolyású) nyakfájásunk. Az akut nyakfájdalmak leggyakoribb oka a rándulás vagy húzódás, amit akár egy hirtelen mozdulat is előidézhet. De a forrása lehet a rossz tartás, a helytelen ülés vagy fekvés, a huzat vagy az izmok túlerőltetése is. És ne feledjük, hogy akár lelki eredetű is lehet a panaszunk – hiszen a fokozott stresszhatás is kiválthatja ezeket a problémákat.
Ha viszont a fájdalmat nem a fentebb felsorolt hatások váltották ki, valamint hosszabb idő alatt nem javult az állapotunk, akkor feltétlenül orvoshoz kell fordulni! Ugyanis a krónikus nyakfájdalom rengeteg betegség kísérőtünete lehet, aminek a pontos feltárásához viszont már szakemberre van szükség.

Ha a vállunkban érezzük a fájdalmat

A vállövünk egy rendkívül összetett tartórendszer – emiatt jobban is kell figyelnünk rá, hogy ne terheljük túl. A legtöbb esetben, ha akut fájdalmat érzünk, az egy kisebb sérülésről, húzódásról vagy rándulásról is árulkodhat. Hasonlóan a kézfájdalmakhoz, ahol az izomerősítő, átmozgató torna a legjobb megoldás, itt is hasonló módszerrel kell felkészítenünk a testünket ezekre a váratlan helyzetekre.
Ennél egy fokkal nehezebb kideríteni, ha egy ideg csípődött be a vállunkban. Ekkor a vállcsont, -szövet, vagy -porckorong megnyomja az egyik ideget, ami miatt feszülni kezd a vállunk. Ezen kívül még akár gyulladás is állhat a fájdalom hátterében. Ebben az esetben a váll nyomásra érzékennyé válik, súlyosabb esetben már a kar felemelése is problémát okozhat.

A reumás fájdalmakról

Az egyik leggyakoribb krónikus nyak- és vállfájdalom okának érdemes külön fejezetet szentelnünk. 
A reuma, egy visszatérő ízületi fájdalommal járó betegség, ami gyulladással és ízületi merevséggel járhat. Mivel az orvostudomány körülbelül 200 féle reumás megbetegedést ismer, ezért az első lépés itt is az, hogy egy reumatológus felderítse a fájdalom lehetséges okát. 

Az egyik ilyen a rheumatoid arthritis, ami egy immunológiai alapú, gyulladásból kialakuló betegség. A legfontosabb tünetei a duzzanat, valamint az adott testrész merevsége. 

Összeszedtünk pár fontos tudnivalót, melyek jellemzően minden reumás megbetegedésre érvényesek. Először is, a legtöbb esetben a reumát csak terhelés vagy mozgás közben érezhetjük, így ha nyugalmi állapotban se múlna a fájdalom, annak már egy súlyosabb gyulladás állhat a hátterében. Ugyanakkor – bár ez elég faramuci helyzet – a nem megerőltető mozgástól javulhatnak a panaszok. 
Érdemes pár szót ejtenünk még a reumás tünetek egyik legnagyobb ellenségéről is: a fronthatásról. Sajnos bizonyos időjárási tényezők (légnyomás csökkenés, magas páratartalom) felerősítheti a fájdalmakat a nyakunkon, vállunkon. Ezekben az időszakokban próbáljuk kerülni a megerőltető mozgást! 

Jobb megelőzni a fájdalmakat

Most, hogy már ismerjük a leggyakoribb nyakat és vállat érintő problémákat, beszéljünk arról, mit tehetünk ellene. Az egészséges életmód, valamint a kényelmes ülő- és fekvőalkalmatosságon túl is vannak lehetőségek, hogy csökkentsük a fájdalom megjelenésének lehetőségét:

  • Kerüljük a hirtelen mozdulatokat;
  • Próbáljunk ki egy új alvási pozíciót (a gerinc számára az a legegészségesebb, ha a hátunkon alszunk!); 
  • Ügyeljünk kiemelten a napi folyadékpótlásra
  • Egy jeges borogatás vagy fürdő is azonnali segítség lehet (fájdalom- és gyulladáscsökkentő hatásuk is van);
  • Óránként álljunk fel és mozgassuk meg a nyakunkat és a hátunkat. Ezzel elkerülhetjük, hogy letapadjanak a nyak- és vállizmaink;

Ezeken a tanácsokon túl sokat tehetünk a nyakunk és vállunk védelméért, megerősítéséért, ha beiktatjuk a napi teendők közé a tornát is! Ezeknek az izmoknak a gyengéd nyújtásával, ellazításával, átmozgatásával fejleszteni tudjuk a legfontosabb gerincmenti izomcsoportokat. A Gonda-Geszler Cecília gyógytornász és manuálterapeuta segítségével összeállított otthonról, önállóan is elvégezhető gyakorlatsorral felvehetjük a harcot a fájdalmak ellen! Próbálja ki Ön is, tartsa magát mozgásban!

Kapcsolódó cikkek

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Értesüljön a legfrissebb tartalmakról!

Az alábbi mezők kitöltése kötelező.

A Béres Gyógyszergyár Zrt. az űrlapon megadott információkat használja fel, hogy kapcsolatba lépjen Önnel. Kérjük, ossza meg velünk, hogy milyen módon szeretne hallani felőlünk:

×