Nehéz fizikai munkát végez? Néhány jó tanács egészsége megóvásához

A nehéz fizikai munka nem kíméli az ízületeket. Mit tehetünk?

Nemcsak az ülő munkát végzőknek célszerű rendszeresen átmozgatniuk az ízületeiket. Egy hosszú, testileg fárasztó munkanap után jólesik hátradőlni a kanapéra. A megérdemelt pihenés mellett nem árt megtalálni azokat a gyakorlatokat, amelyek fizikai munka mellett is kényelmesen kivitelezhetőek. Valamint munkavégzés közben is figyeljünk oda a helyes testtartásra.

A porckopás és az abból eredő fájdalom (artózis) a felnőtt lakosság 10-15 százalékát érinti.

 

Az ízületek kopása nemcsak az időseknél fordul elő, hanem egyre gyakrabban fiataloknál is, aminek okai mögött a nehéz fizikai munka is állhat. A lumbágó, azaz a derékfájdalom is gyakori panasz, a fájdalom vagy diszkomfortérzés a hátsó-alsó bordaívek és farredők közötti területen lép fel. Egy 2015-ös európai tanulmány szerint, amelyben a magyar munkásokat is felmérték, a mezőgazdaságban, erdő- és a halgazdaságban dolgozók 70 százaléka, az építőipari munkások 66%-a legalább a munkaideje legalább negyedét fárasztó vagy akár fájdalmas testhelyzetben tölti. Mire érdemes figyelni?

Érdemes lehet bemelegíteni munka előtt

Reggel mindig rohanunk, ébredés után a legtöbbünknek semmilyen kedve sincsen tornázni. Pedig jót ötlet átmozgatni az alvás során elgémberedett testrészeket. Erősebb fizikai megterhelések előtt érdemes átmozgatni a derekunkat, karjainkat vagy akár a térdízületet, bemelegíthetjük izmainkat, ízületeinket és felpezsdíthetjük a vérkeringésünket már akár 5-10 percet igénybe vevő gyakorlat-sorozatokkal. Hogy milyen munkát végzünk, az befolyásolja, melyik testrészeink vannak nagyobb igénybevételnek kitéve, és milyen gyakorlatok optimálisak számunkra. A mozdulatok személyreszabásához kérjük szakember segítségét.

Kerüljük az egyoldalú terhelést

Az álló munka igénybe veszi a gerincet és a térdeket. Miközben állunk, törzsünk egyenes legyen, és testsúlyunkat egyenletesen oszlassuk el a két lábon. Ha az egyik térdünkre tartósan nagyobb súly nehezedik, könnyen sérülékenyebbé vállhat. Ugyanez vonatkozik a karokra is. Az inkább karokat igénybe vevő foglalkozások során is ügyeljünk arra, hogy tartósan ne dolgozzunk ugyanabban a pozícióban, és tartsunk időközönként szünetet. Szállítás során pedig figyeljünk oda az egyenletes súlyelosztásra, a terhet a testhez közel tartsuk. Nagyobb terjedelmű vagy súlyú tárgyak érdemesebb lehet háton vagy vállon vinni.

Emeljünk helyesen

Amennyiben olyan munkát végzünk, amely során súlyos tárgyakat kell emelni és cipelni, nagyon fontos, hogy odafigyeljünk a megfelelő emelési technikára, hiszen ez is segít elkerülni a helytelen mozdulatokból eredő gerincproblémák megjelenését.

Gerincünk számára az az optimális, ha emelés közben a derék és a törzs egyenes marad, és nem csavarodik el a gerinchez képest. Ha az emelendő tárgy kifejezetten súlyos, érdemes figyelnünk arra, hogy minél közelebb legyen a testünkhöz, így a szükséges erőkifejtés kisebb lesz, továbbá ügyeljünk arra, hogy hajlított térddel nyúljunk a tárgy után.

Amikor letesszük a terhet a célszerű testarttás ugyanaz, mint felemeléskor. Vagyis a hát egyenes, a térdeket pedig hajlítsuk be.

Praktikus segédeszközök

A gerincünk és a térdünket is kímélhetjük a megfelelő munkacipő kiválasztásával, a kemény padlón történő térdeléskor pedig használjunk térdvédőt. Amennyiben jelentős térdhajlítás mellett kell dolgozni, egy megfelelő eszközzel érdemes alátámasztani a combot és az ülepet. Az igazán súlyos terhek mozgatását pedig lehetőleg ne magunk próbáljuk meg megoldani, hanem használjunk emelőkészüléket és szállítókocsit.

Mit tegyünk, ha már tüneteket észlelünk?

Amennyiben komoly vagy tartós ízületi fájdalmat tapasztalunk magunkon, az okokat mindenképpen vizsgáltassuk ki szakorvossal. A megfelelő mozgásterápia felállítását bízzuk egészségügyi szakemberre, gyógytornászra, fizioterapeutára.

 

Felhasznált irodalom:

dr. Ferenc Mária, Mit tehetünk a lumbágó megelőzéséért? Gerinces 2016

Dr. Klemencsics István, Cukorbetegséget jelezhet a fájó ízület, Gerinces 2017

European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions. (2017). European Working Conditions Survey, 2015. [data collection]. 4th Edition. UK Data Service. SN: 8098, http://doi.org/10.5255/UKDA-SN-8098-4

Európai Munkahelyi Biztonsági és Egészségvédelmi Ügynökség. Ellenőrző lista az alsó végtagi zavarok megelőzésére, E-facts 2008

Tűz- és munkavédelmi oktatási anyag, Magyar Nemzeti Levéltár 2014

Termékajánló