Nem csak a csontoknak fontos! Figyelj egy kicsit magadra is!

Bár egyre inkább terjed az a nézet, hogy a negyven az új harminc, a szervezetünk és a sejtjeink nem olvassák az újságokat és vannak olyan változások, amelyekre a legjobb, ha időben felkészülünk. Éljünk egészségtudatosan, aminek célja az egészség megőrzése, a betegségek megelőzése, illetve - a már diagnosztizált betegségek esetében - a gyógyulás elérése, illetve a szövődmények megelőzése. Három alappillére az egyénre szabott, kiegyensúlyozott étrend, a rendszeres testmozgás és a betegségmegelőzés.

A kalcium számos fontos élettani folyamat nélkülözhetetlen szereplője, biztosítja az izom- és idegsejtek ingerelhetőségét, szerepet játszik a véralvadásban, a szívműködésben és a vérnyomás szabályozásában is. A szervezetben található kalcium 99 százaléka a csontokban és fogakban raktározódik, a maradék a vérben található. Ám ha a vér kalciumszintje túl alacsony lesz, a szervezet elkezdi kivonni a kalciumot a csontokból, ez idővel csontritkuláshoz vezethet. 

A néma kór

A csontritkulás/oszteoporózis egy olyan betegség, amely elsősorban a nőket érinti. A csontsűrűség  hirtelen, jelentős csökkenését ötven éves kor felett, különösen a menstruáció elmaradása után a hormonális működés megváltozása okozza. Amennyiben a csontsűrűség elér egy kritikusan alacsony szintet, csontritkulás alakulhat ki, ami sokáig tünetmentes maradhat, ezért is nevezik néma kórnak.

Csontritkuláskor a csontok tömörsége csökken, szerkezetük sérül, elvékonyodik, és törékennyé válik. A csontsűrűség vizsgálata éppen ezért elengedhetetlenül fontos - segítségével még időben felfedezhetők a kóros folyamatok.
 

Nem csak a csontoknak fontos!

A kalcium nem kizárólag a csontok egészsége miatt fontos, hiszen minden sejtnek és szövetnek szüksége van rá az egészséges működéshez. Ha csökken a kalciumszint, izomgörcsök, izomfájdalom, érzészavarok jelentkezhetnek, ugyanis az idegek és az izmok a kisebb ingerekre is hevesebben reagálnak.

Több kutatás is nyújthat támpontot, ha arra vagyunk kíváncsiak, mennyi kalciumot viszünk be a szervezetbe és mik az optimális értékek. A hazai viszonyok szempontjából talán legfontosabb, tudományos igényű felmérésnek az Országos Táplálkozás és Tápláltsági Állapot Vizsgálat (OTAP 2014) tekinthető. Az anyag számos megállapítást és ajánlást tesz a kalciumbevitellel kapcsolatban. 
Legfőbb kálcium források

40 év felett a nők napi kalcium bevitele jelentősen elmarad az ajánlott mennyiségtől.*

A kutatás eredményei szerint habár a férfiak átlagos kalciumbevitele közelít az ajánlásban szereplő értékekhez, a nőké jelentősen alatta marad annak. A hazai kalciumbeviteli ajánlás a 19–60 éves korosztály számára 800 mg naponta, az ennél idősebbek és a postmenopausában lévő nők számára ennél magasabb érték, napi 1000 mg. Ám ha valaki dohányzik, rendszeresen fogyaszt alkoholt vagy stresszes életmódot folytat, annak ennél is több kalciumra lehet szüksége. 

Az idézett vizsgálat eredményei szerint a legfiatalabb férfi korcsoport (18-34 év közöttiek) kalciumbevitele szignifikánsan nagyobb volt, mint az idősebb korcsoportoké, a nők esetében azonban nem volt ilyen különbség tapasztalható a korcsoportok között. A tej és tejtermékek adják a kalciumbevitel mintegy felét (férfiak: 384 mg, 51%, nők: 381 mg, 55%), a zöldség- és főzelékfélék mindkét nem esetében 11%-kal járultak hozzá a bevitelhez. A férfiak kalciumbevitelének további 10%-a, a nők bevitelének 9%-a az ásványvizek fogyasztásából származik. Aggasztó tény az is, hogy a 60 év feletti férfiak 60%-ának és a nők 62%-ának kalciumbevitele az ajánlás 70%-át sem éri el. Egy kicsit jobb a helyzet a 18 és 60 év közötti korosztályban, mely 26%-os a férfiak és 37%-os a nők esetében. A legkedvezőbb, az ajánlásnak megfelelő kalciumbevitellel egyedül a 18–34 év közötti férfiak rendelkeznek.


A kutatásból az is kiolvasható, hogy a nők több tápanyag esetében (vitamin, ásványi anyag, és nyomelem) nem viszik be a szükséges mennyiséget táplálkozással, holott azt gondolhatnánk, hogy ők azok, akik erre jobban odafigyelnek. Figyelnek is, csak vélhetően első helyen nem saját magukra, hanem a szeretteikre. Ebben az esetben azonban mindenképpen helye lenne egy kis “önzésnek”, hiszen kiemelten fontos, hogy a megfelelő tápanyagok, vitaminok, ásványi anyagok és nyomelemek bevitelével megelőzhessük a későbbi problémákat.


Források:
* Országos Táplálkozás és Tápláltsági Állapot Vizsgálat – III. A magyar lakosság makroelem-bevitele. Orvosi Hetilap; 2017: 158. évfolyam, 17. szám: 653-661.
 

Kapcsolódó cikkek

×