Szezonális gyümölcsökből nem lehet eleget enni

Abban a szerencsés helyzetben vagyunk itt a Kárpát-medencében, hogy május végétől egészen kora őszig hihetetlen mennyiségű és fajtájú friss gyümölcs áll rendelkezésünkre.
Használjuk ki és építsük bele mindennapi étrendünkbe ezeket az alapanyagokat. Hisz a friss gyümölcs (és persze zöldség) fogyasztása jótékony hatással van egészségünkre.

A gyümölcs: tökéletes választás

A gyümölcsökben gazdag étrend hozzájárul egészségünk fenntartásához, illetve számos betegség kialakulásának kockázatát csökkenthetik. 

Alacsony zsír- és energiatartalmuk mellett magas a vitamin-, ásványi anyag és rost-tartalmuk.
 

Az első gyümölcsök az idényben

Miért fontos, hogy szezonális gyümölcsöket fogyasszunk, ha van rá lehetőség? A válasz egészen egyszerű és kézenfekvő. Ha helyben megtermelt és idényben megvásárolt gyümölcsök kerülnek az asztalra, megkíméljük szervezetünket a gombaölő- és különféle növényvédő vegyszerek káros hatásától. Napérlelte, színes, illatos, ízes finomságokról van szó. Nézzük meg mely gyümölcsök várnak bennünket májustól:

Eper – Májustól már indul az eperszezon. Ahogy melegszik az idő és egyre többet süt a nap, a piacokon kapható a friss, illatos hazai eper. Az eper C-vitamin tartalma megegyezik a citroméval, 15 dkg eper elfogyasztásával 60 mg-t juttathatunk a szervezetünkbe. Emellett jelentős arányban tartalmaz kálciumot, káliumot és B6-vitamint is.

Egres - Nincs még egy gyümölcs, aminek ilyen sok elnevezése ismert: köszméte, piszke, biszke, pöszméte, brüszke, csipkeszőlő, piszkebogyó, mind ugyanazt a savanykás ízvilágú bogyós gyümölcsöt jelentik. Sokan pont emiatt nem kedvelik, pedig nagyon kedvező élettani hatása van magas C-, B1-vitamin, valamint pektin, kálium, kálcium és foszfor tartalma miatt. 

Málna - mindent tud, amit a piros bogyós erdei gyümölcsökről tudunk: 100 g málna 30 mg C-vitamin mellett tartalmaz még B1- és B2-vitamint is. Ásványi anyagok és nyomelemek közül: kálcium, kálium, magnézium, foszfor és vastartalma jelentős.

Ribizli – június elejétől már lehet szedni ezt az egreshez hasonlóan savanyú gyümölcsöt.  Ahogy a piros bogyós gyümölcsök többsége, nagyon magas C-vitamin tartalmú (160 mg/100 g). Emellett B1, B2 és E-vitamin van benne kiemelkedő mennyiségben. Ásványi anyagok közül nátrium, kálium, kalcium, foszfor és magnéziumtartalma is jelentős.

Így fogyasszunk gyümölcsöket változatosan

A legjobb, amit a gyümölcsökkel és saját magunkkal tehetünk, ha hőkezelés nélkül, frissen fogyasztjuk el őket, így vitamin- és ásványi anyag tartalmuk maximálisan megőrződik. 
De nem kell aggódnunk, a gyümölcsmártáson és a lekvárkészítésen kívül is rengeteg lehetőségünk van becsempészni a mindennapi ételeinkbe. 
Szerencsére ma már számos háztartási kisgép is segítségünkre van, hogy minél változatosabb formában, előnyeit megőrizve tudjuk prezentálni a friss gyümölcsöket az egész család számára.

Smoothie - a méltán népszerű gyümölcsturmixok változatosan készíthetők el attól függően, hogy milyen gyümölcsökből állítjuk össze, milyen folyadékkal öntjük fel (tej, joghurt, tea, vagy kakaós ital). A kiválasztott gyümölcsöket megpucolva és darabolva összeturmixoljuk. Ennek egy könnyedebb változata, ha gyümölcscentrifugában préseljük ki a gyümölcsök levét, így hígabb, de ugyanúgy egészséges innivalóhoz jutunk. 

 

Jégkrém - ahogy melegszik az idő, egyre jobban esik egy hűsítő jégkrém. A bolti desszerteket kiválthatjuk és egészségesebbé tehetjük, ha mi magunk készítjük el. Nem kell mást csinálnunk, mint a friss, megmosott és feldarabolt gyümölcsöket joghurttal, egy kevés mézzel elkeverni, esetleg összeturmixolni és kis jégkrémes formákba, esetleg műanyag pohárkákba tölteni. Mehet is  a fagyasztóba, ahol egy éjszaka alatt tökéletes állagúra fagy.

 

Gyümölcssaláta - bármilyen gyümölcsöt kombinálhatunk: összeállítás közben tegyünk rá pár csepp citromlevet, hogy ne barnuljon meg például az alma. Édesíthetjük frissen facsart narancslével meglocsolva. 

 

Frissítő gyümölcsital - A kipréselt gyümölcslevet öntsük fel szódával, vagy teával. Rakhatunk bele gyümölcs darabokat, vagy készíthetünk gyümölcsdarabos jégkockákat, amivel feldobhatjuk a frissítőnket.

Az ízélmény és a jótékony hatás tovább fokozható zöldfűszerek hozzáadásával. A menta, bazsalikom, citromfű, zsálya különleges ízkombinációt alkothatnak a gyümölcsökkel.

Bármelyik opciót is választjuk, sokat teszünk egészségünk megőrzése érdekében. Emellett persze nagyon fontos, hogy étrendünk változatos legyen és ne csak gyümölcsökben, hanem egyéb hasznos élelmiszerekben is gazdag legyen.

Forrás:

Rodler Imre: Tápanyagtáblázat, 2005, Medicina Könyvkiadó

http://dietabc.hu/hasznos_tudnivalok/dieta-info/reformtaplalkozas/zoldsegek-es-gyumolcsok-jelentosege-taplalkozasunkban-2/

https://napidoktor.hu/blog/zoldsegek-gyumolcsok-szinenek-hatasai/

Kapcsolódó cikkek

×