Támogasd a belső védelmedet – immunrendszer kisokos

Ősszel és télen egyre többen és többet leszünk betegek. A cikkben utánajárunk annak, hogy mi az oka ennek a tendenciának és mit tehetünk azért, hogy megfelelően támogassuk az immunrendszerünket az év utolsó hónapjaiban is.

Miért fontos az immunrendszer támogatása ősszel és télen?

Közeledik az év vége, ami két dolgot is jelent: közeledik a karácsony és a megfázós, influenzás időszak. Ezért kell a hideg évszakokban az átlagosnál nagyobb figyelmet szentelnünk annak, hogy felvértezzük az immunrendszerünket és minél kisebb eséllyel dőljünk ágynak. 

A téli vitaminhiány „mumusa”

Ahogy hűl az idő, hétről-hétre egyre szűkebb lesz a zöldség- és gyümölcsárusok kínálata. Az őszi hónapokban még szerencsére bőven találunk friss termékeket, amivel biztosíthatjuk a megfelelő vitamin bevitelt, azonban, ha ezt a szokást nem folytatjuk télen is, szervezetünk gyorsan kimeríti az erősforrásait. Hogy egy beszédes példával is szolgáljunk: egy kutatás szerint a hazai lakosság 95 százalékának nem megfelelő a D-vitamin ellátottsága tél végére, ami azért különösen fontos, mivel a D-vitamin hozzájárul az immunrendszer normál működéséhez.  Ezért a legfontosabb kérdés a következő: hogyan figyelhetünk arra, hogy a megfelelő D-vitamin mennyiséget biztosítsuk a szervezetünknek?

Vitamindús ételek az immunrendszer támogatásáért

A D-vitamin mellett számos más vitamin is hozzá járul ahhoz, hogy az immunrendszerünk „tenni tudja a dolgát”, vagyis normálisan tudjon működni. A hármas, amiket mindenképp meg kell említenünk, azok a C-, a B6- és az A-vitamin. Na de vajon melyik ételek bővelkednek ezekben a nélkülözhetetlen tápanyagokban? 
A C-vitaminban gazdag ételek közé tartoznak a citrusfélék, az eper, a paprika, a spenót, a kelkáposzta és a brokkoli. 
A B6-vitaminnak számtalan természetes forrása van. Nagymértékben fordul elő a legtöbb hüvelyes zöldségfélében és a cukkíniben, de emellett a banánban, bizonyos halakban (hering, lazac) és szárnyasokban is megtalálható. 
Az A-vitamin-szükségleted pedig a következő élelmiszerek fogyasztásával biztosíthatod: kesudió, tej és tejtermékek, tojás, halak, húsok (főleg a szárnyasok), és különösképpen a máj és a vese. A sokoldalú D-vitamin

A D-vitamin több szempontból is pótolhatatlan alapeleme a testünknek. Egyrészt a „napfényvitamin” hozzájárul az immunrendszer normál működéséhez, de ezen kívül is több kulcsfontosságú feladatot lát el. A D-vitamin hozzájárul az egészséges csontozat, fogazat és izomfunkció fenntartásához, valamint a kalcium és foszfor felszívódását is segíti.


Tudtad?

Az ókori tudós, Hippokratész szerint a szervezetünk négy fő testnedvének (vér, nyák, sárga epe, fekete epe) egyensúlya kell ahhoz, hogy a szervezet egészséges maradjon. Szerinte az egyensúly fenntartásának legfőbb módja a helyes táplálkozás – ezzel maximálisan egyetértünk! 


Mit tehetünk még az immunrendszerünkért?
Van néhány további tanácsunk is, amivel elérhetjük, hogy az immunrendszerünk erős maradhasson az év utolsó időszakában is. A folyamatos folyadékpótlás kritikus ebben az időszakban, mivel, ha kiszárad a szervezetünk, az megkönnyíti a kórokozók útját a szervezetbe. Ezen kívül a kutatások bizonyították, hogy a stresszes élet is meggyengítheti az immunrendszerünket. Azzal is sokat tehetünk az immunrendszerünk támogatásáért, ha edzésben tartjuk magunkat – azonban fontos kitétel, hogy betegen nem szabad erőltetni a testmozgást, mert azzal tovább gyengítjük a szervezetünket! 
Szóval, ha azt akarjuk, hogy egész évben fitt maradjon a szervezetünk és szinte semmi se tudjon ledönteni minket a lábunkról, akkor étkezzünk év végén is változatosan, figyeljünk a megfelelő vitaminkiegészítésre, mozogjunk és ne idegeskedjünk annyit (még a karácsonyi bevásárlás végeláthatatlan soraiban se). És még egy utolsó jótanács, amit már a nagymamáink is javasoltak: egy tál forró húsleves a testnek és a léleknek is melegséget ad.

Források:

I. országos, reprezentatív D-vitamin-szintmérő kutatás, Semmelweis Egyetem I. számú Belgyógyászati Klinika kutatócsoport, 2013 (https://index.hu/tudomany/2013/09/22/tizbol_kilenc_magyar_d-vitamin_hianyos/)

https://mult-kor.hu/helytelen-elmeletek-napjainkig-ervenyes-elvek-megalkotoja-ki-volt-hippokratesz-20180510

https://semmelweis.hu/mediasarok/2012/12/05/teli-vitaminhiany-veszelyei-immunerosito-etelek/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4465119/

Kapcsolódó cikkek

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Értesüljön a legfrissebb tartalmakról!

Az alábbi mezők kitöltése kötelező.

A Béres Gyógyszergyár Zrt. az űrlapon megadott információkat használja fel, hogy kapcsolatba lépjen Önnel. Kérjük, ossza meg velünk, hogy milyen módon szeretne hallani felőlünk:

×