Táncra fel! A test és a lélek harmóniájáért

Sokan azt gondolják, az számít igazi testmozgásnak, amikor egy edzőteremben, vagy a szabadban végzünk egy meghatározott mozgást. Csendes magányunkban futunk vagy kerékpározunk, vagy pedig egy edzőteremben monoton gyakorlatokat végezünk, súlyokat emelgetve.

A tánc ehhez képest sokkal könnyedebb tevékenységnek is tűnhet, de talán semmiképpen sem olyannak, amit az egészséges életmódra törekedve beépítenénk a hétköznapjainkba “mozgás” címszó alatt. Márpedig ha így gondoljuk, akkor érdemes felülvizsgálni a véleményünket, mert a tánc tökéletes és elég intenzív mozgásforma lehet azoknak, akik egyébként is a táncoslábúak táborát gyarapítják.


Miért jó?

Ha logikusan belegondolunk, könnyen belátható, hogy egy olyan mozgásforma mellett kitartani is könnyebb a mindennapokban, amit amúgy is kedvelünk. A tánc azoknak is jó választás lehet, akik valamiért nem érzik magukat otthonosan a hagyományos edzés-helyzetekben, illetve nehezen viselik az egyéni sportok - futás, kerékpározás - vagy az edzőtermi lehetőségek monotonitását. A tánc maga a változatosság, az izgalom.

A tánc az aerob típusú testmozgások közé tartozik. Ezáltal javítja a keringést és szerencsére miközben ezt a kellemes mozgást végezzük, ugyanannyi kalóriát égethetünk el vele, mintha tempósan gyalogolnánk, vagy kerékpároznánk. Vannak olyan típusú táncok is továbbá - például az amerikában kifejlesztett és onnan átvett NIA, vagy a fitnesz mozgások közé átültetett zumba - melyek kiemelten sok kalóriát égetnek egy-egy alkalommal.

Rugalmasság, jó tartás

A tánc a testtartás stabilizálására is jó lehet, hiszen a tánchoz mozgáskoordinációra, egyensúlyérzékre, rugalmasságra és erőre is szükség van. Idősebb korban különösen fontos lehet az egyensúlyérzék karbantartása, javítása - ahogy ezt korábbi cikkünkben is írtuk - mert a jó egyensúlyérzék segít megelőzni az eséseket. 


Továbbá a legtöbb tánc erősíti a csípő és a láb csontjait, izmait. A táncban, miután nagyon összetett mozgásforma, nyújtásokat is jócskán találhatunk, ami szintén jó hatással van az izmokra.
A legtöbb táncforma javítja a tartást, hiszen a mozdulatok szép kivitelezéséhez fontos, hogy a tartásunk is rendben legyen. És miután sok táncot tükör előtt végeznek, így ha meglátjuk a tükörképünket tánc közben, automatikusan kihúzzuk magunkat, megigazítjuk a tartásunkat. Ez nem biztos, hogy elsőre tökéletes lesz, de az órák alatt szép folyamatosan kialakulhat megfelelő, egyenes tartás.

Lehetőségek tárháza

A tánc további vitathatatlan előnye, hogy számtalan formája elérhető és kipróbálható, szinte biztos, hogy az, aki szeret táncolni, találhat vérmérsékletéhez, személyiségéhez, egyéniségéhez passzoló stílust. Érdemes olyan stúdiót keresni, ahol vannak kifejezetten “próba bérlet” lehetőségek is, így úgy tudunk több típust kipróbálni, hogy nem kell elsőre elköteleznünk magunkat egy stílus mellett.

 
A tánc további elvitathatatlan előnye, hogy nem kell hozzá különösen drága felszerelés. Általában a tánc típusától függően a cipő lehet az, amire esetleg be kell ruháznunk, hiszen műfajtól függően nagy eltérések lehetnek abban, milyen cipőre van szükségünk. Van, amikor egy könnyű, ruganyos sportcipő a legmegfelelőbb, de van olyan tánc is, ahol kicsit finomabb, kisebb sarokkal ellátott cipőre lesz szükségünk. És persze léteznek olyan táncok is, ahol a cipő nem probléma, hiszen mezítláb táncolják őket.
 
A sok pozitív élettani hatáson túl amellett sem mehetünk el szó nélkül, hogy a tánc a lélekre is jó hatással van. Tánc közben kicsit “kirázhatjuk/lerázhatjuk” magunkról a hétköznapok gondjait, és ellazulhatunk, hiszen a tánc kiváló stresszoldó is.
Így a táncot bátran ajánlhatjuk mindenkinek, akinek azonnal elkezdenek mozogni a lábai, ha meghall a rádióban egy jó számot. Ha ezt vezeti be valaki a mindennapjaiba, mint rendszeres mozgást, az egészen biztosan csak jót tehet a testének és a lelkének is.

 

Források:

Gerinces.hu
https://gerinces.hu/prevencio/a-tanc-jotekony-hatasai/
blog.egeszsegeletmod.hu
http://blog.egeszsegeletmod.hu/edzes/a-tanc-mint-edzes/

Kapcsolódó cikkek

×