Nyeregbe fel! Tények és tippek a szobabiciklizésről

Tudta, hogy 1796-ban már lehetett szobabiciklizni? Hogy bizonyítottan jó az öregedés ellen? És persze a fogyokúrában a leghűségesebb társ? Tények és tippek, itt!

A különböző testedzési módokat vizsgálva feltűnő, hogy a szobabicikli hihetetlen karriert futott be az elmúlt években. Világszerte beltéri bicikliző klubok ezrei működnek, ahova fiatalok és idősek egyaránt szívesen járnak. A téma kapcsán hazai környezetben is gyakran találkozhatunk a „spinning” kifejezéssel, amely egy szabadalmaztatott edzésmódszerre utal. A spinning a Mad Dogg Athletics elnevezésű mozgásközpont és gyártó védjegye. Sokszor a szobakerékpározás, főleg közösségi, edzőtermi használatában ezen név alatt fut Magyarországon is.


Tudta?

A szobabicikli a 90-es években vált közismertté, azt azonban kevesen tudják, hogy maga az eszköz már a 18. században elkészült. Természetesen az akkor szabadalmaztatott eszköz megjelenésében sokban különbözött a ma ismert szobabiciklitől, mégis a gyártók hasonló pozitív hatásokat ígértek, mint a maiak. A „Gymnasticon”-t például az ízületek, az izmok és az egész emberi test edzésére ajánlotta forgalmazója, Francis Lowndes 1796-ban. 


A szobabiciklik melletti érv az idők során nem változott. A tornaeszköz a tekerés áldásos hatásait ígéri kizárva az útikerékpározáskor felmerülő időjárási- és az útviszontagságokat, illetve a balesetveszélyt. Ugyanakkor egészen a 1960-as évek végéig várni kellett, amíg a szobabicikli valóban a szobánkba, az otthonunkba kerülhetett. A 80-as éveket jellemző mozgásforradalom a szobabiciklizésre is hatással volt. Egyrészt a tornaeszközök egyre fejlettebbek lettek, másrészt egyre divatosabb és elismertebb dolog lett felpattanni a nyeregbe. A szobakerékpár sikerét azonban azok a kedvező élettani hatások alapozták meg, amelyek használatához kapcsolódnak. Vegyük sorba ezeket.

Fogyókúrás tekerés

Főleg a fiatalabb generációk számára jó üzenet, hogy az otthoni kerékpározás révén sikeresen kontrollálhatjuk testsúlyunkat. Magyarán a szobabicikli remek fogyókúrás eszköz. A képlet nagyon egyszerű, minél keményebben tekerünk, annál több kalóriát égetünk el. Az alábbi táblázat meg is mutatja mennyit.
 

Fizikai munka (1 óra)

Elégetett kalória

Séta (5 km/h)

207 kcal

Mérsékelt tekerés

413 kcal

Gyors tekerés

620 kcal

Nagyon intenzív tekerés

738 kcal

 

Az igazán elszánt szobabiciklisek számára jó hír továbbá, hogy egy amerikai kutatás bizonyította az edzés utáni energiafogyasztás létezését. Azoknál a férfiaknál, akik 45 perces, a fenti táblázat alapján gyors tekerést végeztek, az edzés után 14 órán keresztül a szervezetük energiafogyasztása megemelkedett, így még akkor is fogytak, amikor már nem tekertek.

Mozgással az öregedés ellen

A szobabiciklizés olyan kímélő mozgási lehetőség, amit egészen idős korig, napi rendszerességgel lehet folytatni. Azt is mondhatnánk, hogy kell is, hiszen egy másik kutatás szerint a tekerés a várható élettartam növelése mellett, az olyan degeneratív megbetegedések leküzdése során is eszköz lehet, mint a Parkinson-, vagy az Alzheimer-kór. A mérések szerint ugyanis összefüggés van a pedálozás sebessége és az agyi működés serkentése között. 

Erősítés

Az izomfejlesztés idősebb korban is fontos célkitűzés. Értelemszerűen a szobabicikli is izmokkal működik, tehát ezen a területen is komoly eredményekre számíthatunk. Ahogy a lenti ábrán mutatjuk, a tekerés révén – nem meglepő módon – leginkább lábizmaink fognak erősödni, de a has, hátizmok, illetve kisebb mértékben karunk is részesedik az edzés jótékony hatásaiból. Ha szeretnénk a karunkat is jobban edzeni, érdemes kerékpározás közben időről időre kiállni a nyeregből és állva tekerni.

Szívbarát sport

A fiatalok mellett az idősebb korosztályok számára is tartogat előnyöket a szobakerékpár. A biciklizés ugyanis bizonyítottan szívbarát tevékenység, erősíti a szívizmokat, azaz a szobakerékpáron úgynevezett kardió edzést is végezhetünk. A „kardió tekerés” nem sokban különbözik a többitől, azonban itt nem a „sebesség”, azaz a kalóriaégető tekerési tempó a cél. A hatékony „szívedzés” lényege, hogy fokozatosan dolgoztassuk a szívizmokat. A kardió edzést hetente 3-4 alkalommal érdemes elvégezni, úgy, hogy folyamatos, mérsékelt tekerés mellett a maximális pulzusszám 60-70%-os tartományában tartjuk szívünket.

A rendszeres mozgásra először a szív-érrendszer alkalmazkodik, amelynek hatására nyugalmi pulzusszám csökkenés alakul ki. A szív munkája, pumpafunkciója javul, több vért tud egy összehúzódással a keringésbe küldeni. Ugyanakkor a szív vérellátása is nő, így a friss oxigéndús vér hatékonyabban tudja elérni a szív minden egyes sejtjét. Mindezek miatt a rendszeres mozgás a szívegészségnek egyik legfontosabb eleme. 

Ízületkímélő mozgás

Ahogy honlapunkon többször is leírtuk már, a szobakerékpár ízületkímélő tulajdonságai miatt, megfelelő kezelés mellett kifejezetten kiegészítő terápiás eszköz ízületi betegségekben szenvedők számára. Az otthoni tekerés révén a térd és boka ízületek tornásztatása kifejezetten jó fizioterápiás megoldás lehet, ha az orvossal, illetve gyógytornásszal egyeztetett módon és ütemezéssel végezzük. Emellett fontos még a fokozatosság. Ha térd- vagy boka ízületi betegségben szenvedünk és nyeregbe szállunk, először csak 5-10 percig tekerjünk alacsony ellenálláson, és csak lassan emeljük az edzés időtartamát. Soha ne erőltessük meg magunkat, ha fájdalmat érzünk, azonnal hagyjuk abba a gyakorlatot.

Boldogság, gyere haza!

Az otthoni tekerés, mint mondtuk, egy időkímélő, praktikus, kiszámítható megoldás a hétköznapi mozgásgyakorláshoz. Ez utóbbi már csak azért is fontos, mert, ha belevágunk a munkába, tapasztalni fogjuk, hogy egy óra kerekezés után szervezetünk különböző, úgynevezett boldogsághormonok felszabadításával jutalmaz meg minket. Az endorfin és a szerotonin igazi hangulatfelelősök, általuk oldódik a stressz, a szorongás, tehát a sikeres edzés egyfajta eufória érzéssel ajándékozhat meg minket.

Vegyünk-e? Ha igen, milyet?

A televíziós vásárlási ajánlatok hatására sokan azt gondolják, a szobabicikli olyan praktikusan megtervezett eszköz, amit könnyűszerrel el lehet rejteni a lakás holt tereibe, jellemzően az ágy alá. Ez azonban a legtöbb esetben nincs így. Nagy valószínűséggel, hacsak nem rendelkezünk külön tornateremmel, a bicikli a lakásunk bútorzata is lesz egyben. Ez az a szempont, ami miatt a fiatalabb generációk inkább az edzőtermi tekerés mellett döntenek, és lemondanak arról, hogy egy ilyen szerkezetet kerülgetve töltsék értékes otthoni idejüket. Az olyan megoldások sem segítenek, ha valami nagy puha dologgal leterítjük a sporteszközt, mert így egy hatalmas, furcsa külsejű textilkupacot telepítünk otthonunk közepébe. Jobb felvállalni a dolgot, és egy olyan beltéri biciklit választani, ami külső megjelenésében, színében is passzol hozzánk és a bútorzathoz. Szintén megfigyelés, hogy a szobakerékpárok általában a nappaliba, jelesül a TV-készülékek közelébe szeretnek települni, hiszen gazdájuk így tekerés közben is szórakozhat.

A szobabicikli választék, a kerékpárokéhoz hasonlóan, igen széles. Az interneten kutatva 25 000 Ft magasságától találhatunk bicikliket. A sporteszköz beszerzésekor a következő szempontokra figyeljünk:

  • Mire használjuk, milyen gyakorisággal? Csak akkor fektessünk be sokat a vásárláskor, ha komolyak és nagyok a céljaink
  • Súly: minél könnyebb, annál könnyebben mozgatható (ugyanakkor elég súlyosnak kell lennie ahhoz, hogy biztonsággal mozogjunk rajta és ne dőljünk fel)
  • Nyereg: az internetes vásárlás ellen egy fontos érv, hogy jó, ha ráülünk egyszer, mielőtt megvennénk
  • Pedál: legyen elég széles, és jó, ha van rajta pánt is, ami megtartja a lábunkat a pedálon
  • Nehézségi fokozatok: állítható, változatos és jól paraméterezett ellenállás
  • Zúgás: az ne legyen, válasszunk halk eszközt, hosszú távon szörnyen idegesítő a zümmögés
  • Zárt mechanika: ha gyerek van az otthonunkban, piszkálni fogja a biciklit, ezért válasszunk olyat, ahol az összes mozgó alkatrész (pl. meghajtó lánc) fedve van
  • Monitor: egyszerű, letisztult, logikus kezelőfelület kell, érdemes tesztelni vásárlás előtt
  • Statisztikák: érdemes olyan eszközt választanunk, amely figyeli és mutatja szívritmusunkat, méri a pulzusszámot
  • Hosszú garancia: a szobabicikli is elromolhat

A szobabicikli hasznos és hatékony lehetőség az időjárási viszonyoktól független, sérülésmentes, egyszerű otthoni edzésre. Kiemelten idős korban lehet praktikus megoldás, hiszen így a napi fizikai aktivitás akár tévénézés, rádió- vagy zenehallgatás közben is kontrolláltan végezhető.

Felhasznált irodalom:

Knab AM, Shanely RA, Corbin KD, Jin F, Sha W, Nieman DC.: A 45-minute vigorous exercise bout increases metabolic rate for 14 hours

Catharine Paddock: Fast Cycling Benefits Parkinson's Patients

A szobakerékpár története

Szobabicikli-történelem

Kapcsolódó cikkek

×