Törött csont, teljes élet

Cikkünkben végigvesszük a csonttörés kockázati tényezőit, a gyógyulás menetét és azokat az eszközöket, amik révén hamarabb túl lehetünk a bajon. 

Minden bizonnyal a legtöbbünk átesett már olyan baleseten, amelynek a következménye csontrepedés vagy törés volt. A csonttörés napjainkban jól gyógyítható balesetnek számít. Mielőtt szót ejtenénk az törésből történő felgyógyulást segítő lehetőségekről, adózzunk tisztelettel eme nagyszerű testrészünknek.

Mit bír a csont?

Az emberi csontváz páratlanul fejlett szerkezet, melyet élő szövet alkot. A csont ugyanis nem egy száraz, merev testrész, önálló életet él, sejtjei folyamatosan megújulnak: elpusztulnak majd újra képződnek. Csecsemőként 300 könnyű és rugalmas csonttal a testünkben születünk, felnőtt korunkban, a csúcs-csonttömeg kialakulása során ez a szám 206-ra csökken, mivel több csontunk ekkora egymásba épül. A legkisebb csont a testünkben a fülben található, alig 2-3 milliméter nagyságú, a legnagyobb pedig a combcsont, amely kibír akár többszáz kilós behatást is. A csont amellett, hogy a benne lévő kalcium révén szilárd, jó teherbírású, mégis könnyed és rugalmas is egyben; rengeteg levegőt és vizet tartalmaz.

Csontjaink híven őrzik még a természeti ember életmódját, ugyanis létszükségletük a terhelés.

 

Attól erősödnek, fejlődnek és maradnak egészségesek, ha a fizikai behatások, illetve a mozgás során az izmok nyomják, húzzák, csavarják őket. És persze, ha ásványianyag-sűrűségüket (kiemelten a kalciumra gondolva), a változatos táplálkozás révén fenntartjuk. Nem véletlen tehát, hogy az egészséges csontozat alapjait gyermekkortól kezdve kell és lehet lefektetni.

Mindennek van határa!

Mint tudjuk persze, a csont sem törhetetlen. Gyermekkorban általában a még nem kellőképpen megszilárdult csontszerkezet, idősebb korban pedig a csonttömeg természetes csökkenése, illetve a népbetegségnek számító csontritkulás miatt következik be leggyakrabban. Mivel a csonttörés közvetett okai életvitelünkben keresendők, például a kalciumszegény étrendben, a mozgásszegény életmódban, nagyon fontos a megelőzés, konkrétan a csontbarát étrend kialakítása


Honlapunkon egy rövid teszt kitöltésével megtudhatja, mekkora a csontritkulás kockázata az Ön esetében! A teszt eléréséhez kattintson ide! 50 éves kor felett mindenképpen konzultáljon háziorvosával csontjai egészségének megőrzése érdekében!


Az időskori csonttörések legfőbb kiváltó oka a csontritkulás. Az ezzel kapcsolatos tudnivalókról hallgassuk meg, Benkő Ágota reumatológus rövid útmutatóját:

Mi történik, ha törik a csont?

A csonttöréseknek két közismert típusa van, a zárt és nyílt törés (ez utóbbi esetében a törött csontvég átszakítja a bőrt), de az esetek többségében a törés nemcsak a csontnak jelent megrázkódtatást, hanem a csontot körülvevő lágy szöveteknek is. Törés esetén a kórházi ellátás során röntgenfelvétel készül a törött csontról, aminek alapján az orvos szükség esetén összeilleszti az elmozdult törött végeket, majd nyugalomba helyezi a kezelt csontot, illetve testrészt. Adott esetben műtéti beavatkozásra is szükség lehet. A nyugalomba helyezés az esetek döntő többségében gipszelést jelent. Az első gipszet a kontrollok során általában több is követi. Főleg gyerekek esetében a gipszet felválthatja egy speciális, rugalmasabb, műanyag rögzítés is.

A gyógyulás során a törött részek összeforrnak, megtörténik az úgynevezett csontátépülés. Ez a folyamat a csont típusától függően eltérő. A csuklótörés rögzítési ideje 3-4 hét. Az alkar 4-6 hétig pihen a gipszben. A felkar-, lábszár- és a combcsont törése után marad fent legtovább a rögzítés, akár 8 hétig is. A csonttörés gyógyulási ideje ugyanakkor nem azonos a gipsz eltávolításának időpontjával, hiszen a rögzített ízületek mozgásbeszűkülése miatt a gyógyulás tulajdonképpen ezek teljes regenerációjával történik meg.

Gyógymasszázs, gyógytorna

A gyógymasszázs és a gyógytorna a gyógyulás azon fázisában kezdhető meg, amikor a gipsz eltávolításra kerül a törött végtagról. A gyerekek esetében kevésbé indokolt, de a felnőttek és főleg az idősek esetében gyakrabban szükséges a rehabilitációs mozgás, mozgatás. Ahogy arról már szóltunk, töréskor nemcsak a csont, hanem az azt körülvevő lágy szövetek, erek, ínak, szalagok, idegek vagy izomcsoportok is megsérülhetnek. A csontforradás során előálló izom-, szalagtömörödés, illetve az esetleges megrövidülés akadályozhatja a sérült végtag teljes regenerálódását, annak fájdalommentes, teljes értékű használatát. A gyógymasszázs értelemszerűen a mozgáskorlátozottság (zsibbadás, fájdalom, érzéskiesés, koordinációs zavarok) megszűntetésében segít. Az idősebb betegek esetében kiemelten fontos lehet, hiszen előrehaladott korban a szervezet már nem regenerálódik olyan gyorsan. A kezelések alatt a szakember dörzsöléssel, nyomogatással átdolgozza a sérült végtagot, az izom és idegrendszert összekötő idegvégződéseket. A terápia révén javul a végtag vérkeringése, az izmok és érzőidegek működése. A fenti célokat megvalósító gyógytornáról itt olvashat részletesen.

Természetes gyógymódok

Csonttörés esetén az életmódunkkal és táplálkozásunkkal is rövidíthetjük a lábadozási időt. Az étrend kapcsán a lecsökkent mozgásidő és mennyiség miatt, az elhízás elkerülése érdekében a diétás táplálkozás fontos. A fogyasztásra javasolt ételek ismerősek lehetnek, hiszen most is a mozgásrendszerünk támogatása a cél. Röviden összefoglalva a kalciumban és D-vitaminban gazdag étrend kialakítása ajánlott. Korábbi írásunkban számos hasznos tanácsot, javaslatot teszünk ezzel kapcsolatban. Ajánlott még a proteinben gazdag táplálkozás (olajos magvak, bab, tejtermékek fogyasztása), illetve a magnézium és C-vitamin bevitel fokozása is.

Szintén az életmódhoz kapcsolódó lehetőség a termálvizes kezelés.

 

Főleg műtéti utókezelés keretében, a sebgyógyulás után érdemes meglátogatni Magyarország számos termálfürdőjének egyikét, ahol általában lehetőség van rehabilitációs gyógytornára is. A termálvizes fürdővel nemcsak a gyógyulást támogatjuk, de ízületeinket és idegrendszerünket is kényeztetjük.

Felhasznált irodalom

Illinois Bone & Joint Institute: Did You Know? 8 Interesting Facts About Bones

The Conversation: What exercise does to your bones

Dr. Bogdán Aurél: A csonttörések és kezelésük

Farkas Lehel: A csonttörések utáni rehabilitáció

Poliquin, C. Glucosamine for stronger joints and faster recovery. Muscle Media. 64:41, 1997.

Kapcsolódó cikkek