Újévi fogadalmak helyett

Az új év, az új kezdet sok esetben nagyszabású elhatározásokra sarkallhat minket. És bár a változtatás igénye nagyon fontos és hasznos, de az újévi fogadalmak sajnos nem szoktak sokáig tartani és nem váltják be a hozzájuk fűzött reményeket.

Pukkan a pezsgő, a mutató elüti az éjfélt, mágikus pillanat, jó alkalom a lezárásra, hogy elengedjük azokat a dolgokat, amik már nem építenek minket és újakat emeljünk be az életünkbe.
De az, hogy a fogadalmakat mennyiben tudjuk megvalósítani, nagyban függ attól, hogyan tervezzük meg a váltást.

Sokat akar a szarka?

Előfordulhat, hogy az életünk több területén szeretnénk változásokat elérni. Sajnos nem jó út, ha rögtön túl sok magunkkal szemben támasztott elvárással kezdjük el az új évet, mert a kudarc ebben az esetben szinte borítékolható.
Főleg akkor igaz ez, ha fogadalmaink fókuszában életmódbeli változtatások állnak.

Ha egyszerre szeretnénk több mindenen változtatni az egészségünk érdekében, jó, ha tudjuk: a változások közül egyetlen egy is épp elég lemondást és odafigyelést kíván, egyben nagyfokú stresszt is okozhat. Érdemes más megközelítésben elkezdenünk az évet, ugyanis a statisztikák szerint általában a fogadalmak 80%-át végül nem tartjuk be. 

Az alábbiakban igyekszünk néhány hasznos tanáccsal szolgálni annak érdekében, hogy a fogadalmak ne kudarcot, sokkal inkább magabiztos sikereket hozzanak.

Befelé figyelni

Válasszuk a megfelelő fogadalmat! Ha például mindig társas helyzetekben gyújtunk rá, akkor ne ezeket a helyzeteket kerüljük, hanem arra próbáljunk megoldást találni, hogyan ne kapcsoljuk össze a két tevékenységet. Illetve a fogadalom, vagy változtatási szándék kitűzésénél az is fontos, hogy a saját igényeinkre figyeljünk és ne arra, amit a környezetünk mond, vagy sugall. Lehet, hogy a két dolog nincs szinkronban egymással, és ha a külső elvárásoknak próbálunk megfelelni, még sokkal kevésbé elvárható, hogy sikerüljön betartani a az elhatározásunkat. 

Az is fontos, hogy pontosan fogalmazzunk.

Ha például életmódváltást tervezünk, nézzük meg, hol érzünk problémás pontokat az életvitelünkben és listázzuk ki azokat a dolgokat, amiken valóban szeretnénk változtatni. Például: korábban fekszünk le este, rendszeresen eljárunk a szűrővizsgálatokra, kevesebbet használjuk a digitális technikai eszközöket. 
 

Ahhoz, hogy sikeres lehessen az elhatározás, érdemes átgondolni a következő dolgokat:

  • Ne fogadjunk meg egyszerre több mindent, mert az túl sok változást és frusztrációt hozhat az életünkbe. Emiatt végül talán egyik ígéretünket sem tudjuk betartani.
  • Készüljünk tervvel! Ha a cigarettáról szeretnénk leszokni, akkor gondoljuk végig, milyen módszereket próbáltunk eddig, mi nem vált be, hol lenne szükség változtatásra. Tájékozódjunk, mely módszerek jöhetnek még számításba.
  • Nem baj, ha nem rögtön január elsején kezdjük el a változtatást, de jelöljünk ki egy dátumot, amikortól valóban megpróbáljuk bevezetni a változásokat.
  • Legyenek reális céljaink! Hiába lenne jó összesen 15 kilótól megszabadulni, ha azt a testünknek is egészséges eszközökkel szeretnénk elérni, akkor ez március elsejéig valószínűleg nem fog sikerülni. Olvassunk utána, számoljuk ki a fogyás megfelelő ütemét, és tűzzünk ki magunknak reális célokat.
  • Fontos a fokozatosság! Ha eddig az volt az összes sporttevékenységünk, hogy reggel ébredés után elvégeztünk egy felülést, akkor ne a legdurvább típusú edzéssel kezdjünk az év elején, lehetőleg hetente háromszor, mert így hamar elmehet a kedvünk az egésztől.  Érdemes több módszert, edzéstípust is kipróbálni, mielőtt egy mellett elköteleznénk magunkat. 
  • Ha több dolgon is szeretnénk változtatni, készítsünk ütemtervet, hogy melyik változtatást mikor iktatjuk be az életünkbe. Így nem egyszerre kell több dologra figyelni, és a változtatások sikerességének nagyobb az esélye.
  • Keressük azok társaságát, akik épp hasonló cipőben járnak. Sokkal könnyebb lehet egy változtatást véghezvinni, ha nem érezzük egyedül magunkat, van, akivel meg lehet beszélni a felmerülő érzéseket, problémákat.
  • Írjuk le a tapasztalatainkat! Sok területen segíthet, ha naplót vezetünk a változtatásokról. Önbizalmat adhat visszaolvasni, honnan indultunk és meddig jutottunk.

 

Ha egyedül nem megy

Nem szégyen segítséget kérni! Lehet, hogy bizonyos elhatározásunkat már évek óta nem sikerül megvalósítani. Ebben az esetben gondolkodjunk el azon, milyen segítségre lenne szükségünk ahhoz, hogy elérjük a célunkat. Gondoljuk át, hogy mekkora befektetés lenne egy segítő szakember bevonása, és esetleg írjunk mellé egy listát arról, mennyi költöttünk eddig arra, hogy a magunk módján próbáljuk megoldani a problémát. Sokszor egy szakértő - legyen az pénzügyi tanácsadó, dietetikus vagy pszichológus, attól függően, mire van szükségünk - hatékony segítsége mellett hamarabb és olcsóbban elérhetjük a céljainkat, mintha az internetet bújnánk újabb csodákat ígérő megoldásokért.


Persze nem kizárólag az életmódunkkal kapcsolatos fogadalmakat tehetünk, hanem olyanokat is, melyek lelki, vagy szociális életünk vonatkozásban sarkallnak minket változtatásra, például:

  • Többet találkozunk a barátainkkal.
  • Több időt töltünk a családtagjainkkal.
  • Megpróbálunk megtanulni valami újat.
  • Több könyvet olvasunk.

Bár ezek a fogadalmak nem köthetők közvetlenül az egészségünkhöz, de számtalan kutatás bizonyította már, hogy a lelki állapotunk, szociális interakcióink minősége nagyban befolyásolja az egészségi állapotunkat is. Ha minden területen törekszünk az egyensúlyra, az az egészségünkre is visszahat, és minden szempontból jobban érezhetjük magunkat a bőrünkben.

Kapcsolódó cikkek