Vegyél tevékenyen részt a saját egészségterved kialakításában

Ha előbb nem is, de 40 év körül sokan eljutnak a felismerésig: az egészség nem egy adottság, azért komolyan meg kell dolgozni. Nem lehet elég sokszor és nyomatékosan hangsúlyozni: megfelelően kiegyensúlyozott táplálkozással, és sportos, aktív életvitellel nagyon sok betegség elkerülhető, megelőzhető.

A hazai étkezési szokások és az ezzel összefüggésben lévő tápanyag- és vitaminbevitel jelentősen eltér a magyar és a nemzetközi ajánlásoktól. A napi átlag energia bevitel pedig jóval meghaladja az életmódunkból adódó szükségleteket. Mit is jelent valójában az “Az vagy, amit megeszel” szállóige a gyakorlatban?

Mit is eszünk valójában?

A magyarok étrendje túl sok állati eredetű zsírt, cukrot, sót és nagyon kevés nyers zöldséget, friss gyümölcsöt tartalmaz, ráadásul a gabonafélékből sem a teljes kiőrlésűt választjuk. Ezzel és a mozgásszegény életmóddal összefüggésben pedig számos krónikus betegség élenjárói vagyunk Európában. 

Miből együnk többet?

Egészségünk megőrzése érdekében nem elegendő, ha csupán kevesebbet fogyasztunk a fent említett élelmiszerekből. Növelni kell a vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag ételek jelenlétét napi szinten. Az élelmiszerfogyasztás alapján kikalkulált vitamin-, ásványi anyag és nyomelem bevitel egyes tápanyagokból komoly hiányállapotot mutat a hazai lakosság körében. 

A magyar lakosság nagy része nem fogyaszt elegendő zöldséget, gyümölcsöt, halat, amiből fedezhetnék a szükséges ásványianyag, vitamin és nyomelem bevitel nagy részét.

 

Ezek között van első sorban a D-vitamin, a biotin, pantoténsav, folsav, a kálium és a kálcium is, melynek napi bevitele nem éri el a szükséges beviteli ajánlás 70 %-át sem. 

Miért kell ennyi vitamin?

A nem átgondolt étkezéssel, szervezetünk kiszipolyozásával, komoly hiánybetegségeket generálhatunk hosszú távon. Ilyen a csontritkulás is, mely 65-70 éves kor felett jelentkezik gyakrabban, de 40 éves kortól már illik odafigyelni a megfelelő életvitelre. 
A csontok egészségének megtartása érdekében fontos szempont a szervezet kalciumtartaléka. A klasszikusan ismert kalciumforrás a tej, hiszen ebből nagyjából napi három bögrével fogyasztva fedezhetjük a szükséges kalcium mennyiséget. 
A csontjaink és fogaink megerősítésére azonban a kalcium önmagában nem elegendő.

Ahhoz, hogy a kalcium szervezetünkbe hatékonyan beépüljön, más vitaminokra is szükség van. 

Többek között a D-vitaminra. Az aktív D-vitamin ugyanis növeli a kalcium felszívódását a bélből, csökkenti a vizelettel való kiválasztását és fokozza a csontokba való beépülését. A D-vitamint a szervezetünk saját maga állítja elő napfény hatására. Azonban borús, esős, vagy téli napokon erre nincs lehetőség. Élelmiszerekből (hal, tej, gomba, tojás) pedig lehetetlen a szükséges mennyiséget elfogyasztanunk. Itt mindenképpen pótlásra szorulunk.

K-vitaminnal az egészséges csontokért

A D-vitaminnal együtt dolgozva a K-vitaminok is fontos szereppel bírnak a csontok  egészségének fenntartásában. Hiszen elősegítik a fehérjék beépülését a csontokba, ami megköti az olyan létfontosságú ásványi anyagot, mint a kalcium. Ráadásul a véralvadást is befolyásolják. A K-vitamin elsősorban zöld leveles növényekben található meg, mint például a káposzta, spenót, mángold, brokkoli, kelbimbó, kelkáposzta. Ha megfelelően táplálkozunk tehát, ritkán alakulhat ki felnőtt korban K-vitamin hiány.


A táplálkozásunkra és sportos életmódunkra mindenképpen szánjunk kellő figyelmet és időt, hiszen ez 40-50 év felett meghálálja majd magát.

A fő szabály a kiegyensúlyozott, minden ételcsoportot érintő táplálkozás legyen, amiből a napi vitaminszükségletek legalább egy részét fedezni tudjuk. A másik alappillér pedig az életkornak és edzettségi szintnek megfelelő mozgás.

60 év felett lehet ez kerékpározás, nordic walking, vagy erdei túrázás. Hiszen a nem használt izomzat és csontozat sokkal könnyebben leépül, mint az, amelyik rendszeres igénybevételnek van kitéve.

FORRÁS:

https://www.ogyei.gov.hu/otap_2014/

https://www.webbeteg.hu/cikkek/egeszseges/22292/hogyan-potolhato-a-d-vitamin

 

 

Kapcsolódó cikkek